Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2012 r., sygn. I OSK 662/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Lech Sędziowie NSA Marek Stojanowski del. WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Małgorzata Penda po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1483/11 w sprawie ze skargi R. K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1483/11, oddalił skargę R. K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2011 r., w przedmiocie zwolnienia ze służby.
W uzasadnieniu Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny:
Komendant Wojewódzki Policji w L., rozkazem personalnym z dnia [...] marca 2011 r., zwolnił R. K. z dniem 23 marca 2011 r. ze służby w Policji. W uzasadnieniu stwierdzono, że zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2011 r. nr 287, poz. 1687, ze zm.) policjanta można zwolnić w sytuacji, gdy wymaga tego ważny interes służby. Przesłanka "ważnego interesu służby" nie została sprecyzowana ani w samej ustawie o Policji, ani też w aktach wykonawczych do niej, a więc powinna być w każdej indywidualnej sprawie skonkretyzowana przez wskazanie okoliczności składających się na taką ocenę. Podkreślono, że stwierdzenie nieprzydatności policjanta do służby nie musi ograniczać się wyłącznie do przypadków naruszenia przez niego obowiązków służbowych, a może być również uzasadnione takim zachowaniem policjanta, które uniemożliwia mu kontynuowanie służby bez uszczerbku dla jej ważnych interesów. Wskazano, że wydając przedmiotową decyzję, należy brać pod uwagę zarówno interes społeczny (w tym przypadku interes służby), jak i słuszny interes policjanta. Analiza zaistniałych faktów wykazała, że pozostawienie w służbie policjanta (posiadającego uprawnienia emerytalne), który przez okres ponad 18 miesięcy służby tej faktycznie nie pełnił - nie podejmując przy tym kroków w celu ustalenia swej zdolności do dalszej służby w Policji - w sposób rażący narusza interes społeczny poprzez destabilizację kadry policyjnej i dezorganizację pracy jednostki. W tej sytuacji organ I instancji uznał przewagę interesu społecznego nad słusznym interesem strony.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty