18.07.2012 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2012 r., sygn. I OSK 135/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz sędzia NSA Monika Nowicka Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 8 września 2011 r., sygn. akt II SA/Lu 282/11 w sprawie ze skargi D. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia [...] lutego 2011 r., nr [...] w przedmiocie zmiany decyzji dotyczącej zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

I OSK 135/12

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie - uwzględniając skargę D. M. - wyrokiem z 8 września 2011 r. II SA/Lu 282/07 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z [...] lutego 2011 r. [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Prezydenta Miasta Biała Podlaska z [...] października 2010 r. Nr [...], w przedmiocie zmiany decyzji dotyczącej zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że z treści zaskarżonej decyzji nie sposób wywieść wniosku, tak jak czyni to skarżąca, jakoby pozbawiono ją zasiłku i dodatków do niego z powodu nieprawdziwych informacji przedstawionych przez nią we wniosku o przyznanie świadczenia rodzinnego. Nie kwestionuje się przecież, że w dacie podejmowania decyzji przez organ I instancji skarżąca była uprawniona i spełniała wymogi uzyskania zasiłku. Zmiana decyzji nastąpiła natomiast wyłącznie z powodu przekroczenia, już w toku pobierania zasiłku, kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń, określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.). Przez rodzinę w rozumieniu powołanej ustawy uważa się małżonków, rodziców dzieci, opiekuna faktycznego dziecka oraz pozostające na utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25 roku życia, a także dziecko, które ukończyło 25 rok życia legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością rodzinie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne; do członków rodziny nie zalicza się dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego, dziecka pozostającego w związku małżeńskim, a także pełnoletniego dziecka posiadającego własne dziecko (art. 3 pkt 16 ustawy). Zatem, z chwilą ukończenia 25 roku życia syn skarżącej, przy braku orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, nie mógł być uznawany za członka jej rodziny, a w konsekwencji nie uwzględniano go przy obliczaniu dochodu na członka rodziny. Skutkiem tego stanu było przekroczenie kryterium dochodowego na członka rodziny, co wywiedziono w zaskarżonej decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne