Wyrok NSA z dnia 8 sierpnia 2012 r., sygn. I OSK 1001/11
W stanie prawnym obowiązującym do 11 kwietnia 2011 r. podpisanie decyzji kończącej postępowanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 k.p.a.) przez tę samą osobę, która podpisała decyzję pierwszoinstancyjną nie jest równoznaczne z wydaniem zaskarżonej decyzji przez tę samą osobę, która brała udział w wydaniu decyzji w niższej instancji, ponieważ od decyzji wydanej przez ministra nie służy odwołanie, a co za tym idzie nie można w tym wypadku mówić o rozpoznawaniu sprawy w niższej lub wyższej instancji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Leszek Kamiński Protokolant Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Gospodarki od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lutego 2011 r. sygn. akt IV SA/Wa 2207/10 w sprawie ze skargi T. K. na decyzję Ministra Gospodarki z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności orzeczenia 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2. odstępuje od zasądzenia kosztów od T. K. na rzecz Ministra Gospodarki.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 lutego 2011 r. IV SA/Wa 2207/11 uchylił decyzję Ministra Gospodarki z [...] września 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności orzeczenia w sprawie przejścia na własność Państwa przedsiębiorstwa pn. [...]. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Minister Gospodarki odmawiając stwierdzenia nieważności powołanego orzeczenia wskazał, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z [...] lipca 2007 r., stwierdził wyłącznie, że zarządzenie Nr [...] Ministra Skupu z [...] kwietnia 1956 r. w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego nad przedsiębiorstwem "[...], wł. K. T. i K. F.", położonym w P., pow. P., woj. Kraków, wydane zostało z naruszeniem prawa. A zatem brak jest podstaw prawnych do przyjęcia, że ww. zarządzenie Ministra Skupu zostało wyeliminowane z obrotu prawnego ze skutkiem ex tunc, a w konsekwencji do przyjęcia, że nie było podstaw do przejęcia przedsiębiorstwa na własność Państwa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty