17.07.2012

Postanowienie NSA z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. II GSK 1140/12

Środki unijne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Bała po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. B. - PHZ V. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 21 marca 2012 r., sygn. akt V SA/Wa 339/12 w sprawie ze skargi P. B. - PHZ V. na informację M. Jednostki Wdrażania Programów Unijnych z dnia [...] stycznia 2012 r., nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną postanowieniem z dnia 24 marca 2012 r., sygn. akt V SA/Wa 339/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie pozostawił bez rozpatrzenia skargę P. B. - PHZ V. (dalej: skarżący) na informację M.Jednostki Wdrażania Programów Unijnych (dalej: MJWPU) z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie oceny projektu.

Relacjonując stan faktyczny sprawy Sąd wskazał, że skarżący ubiegał się o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa M. 2007-2013 (RPO WM) - Priorytet I - Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na M. (w przedłożonych aktach sprawy dokument ten nie został podpisany). MJWPU pismem z dnia [...].12.2011 r. poinformowała o odrzuceniu wniosku z przyczyn formalnych. Skarżący skorzystał z przysługującego mu prawa do wniesienia protestu, zaś w odpowiedzi Dyrektor MJWPU pismem z dnia [...].01.2012 r. poinformował, iż protest został oddalony. W motywach zwrócono uwagę, że wniosek został odrzucony na etapie oceny formalnej ze względu na niespełnienie kryterium nr 5 "Wnioskodawca uprawniony do składania wniosku" i nr 10 "Zgodność z Regulaminem konkursu lub listą IWIPK i zgłoszeniem do IWIPK" przyjętych przez Komitet Monitorujący RPO WM uchwałą nr [...] z dnia [...].09.2011 r. Podstawą odrzucenia projektu było stwierdzenie niespełnienia przez wnioskodawcę kryterium dostępu wynikającego z § 6 pkt. 1 Regulaminu konkursu, zgodnie z którym jedynymi podmiotami uprawnionymi do aplikowania w ramach przedmiotowego konkursu byli mali przedsiębiorcy. Zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt. 12 Regulaminu konkursu małym przedsiębiorcą jest podmiot zatrudniający mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans nie przekracza 10 milionów euro. Jednocześnie w przypadku, gdy na ostatni dzień bilansu dane przedsiębiorstwo przekracza lub spada poniżej progu zatrudnienia lub pułapu finansowego, określonego dla poszczególnych grup przedsiębiorstw, uzyskanie lub utrata statusu przedsiębiorstwa następuje tylko wówczas, gdy okoliczność ta powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych okresów obrachunkowych. Natomiast zgodnie z art. 2 Załącznika I do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214 z 09.08.2008 r. dalej: rozporządzenie 800/2008) w kategorii MŚP małe przedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro. Zgodnie z przytoczoną powyżej treścią artykułu 2 wnioskodawca, aby wpisywał się w definicję podmiotu małego musi spełnić kryterium zatrudnieniowe, jak również jedno z kryteriów finansowych. W przypadku przedmiotowego projektu zachodzi sytuacja, w której wnioskodawca nie uzyskał statusu małego przedsiębiorcy ponieważ wskaźniki zatrudnienia uprawniające go do uzyskania tego statusu osiągnął dopiero w 2010 roku, a co za tym idzie nie ziścił się wymóg powtórzenia kryterium w ciągu dwóch kolejnych lat obrachunkowych. W związku z powyższym, mimo iż dane finansowe dotyczące obrotu przekraczają progi przyjęte dla mikroprzedsiębiorców (2009 -15 194 886,73 PLN; 2010 - 19 409 633,69 PLN), przedmiotowy projekt pod względem kryterium zatrudnienia sytuuje wnioskodawcę w kategorii mikroprzedsiębiorców. Nie zaistniała zatem sytuacja wynikająca z przepisów artykułu 2 Rozporządzenia 800/2008.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp