Postanowienie NSA z dnia 24 kwietnia 2012 r., sygn. II GSK 127/12
Gry losowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący : sędzia NSA Gabriela Jyż po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. akt III SA/Gd 161/11 w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na czynność Naczelnika Urzędu Celnego w G. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie wyrejestrowania automatów do gier o niskich wygranych postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. akt III SA/Gd 161/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. odrzucił skargę B. Spółki z o.o. z siedzibą w W. (dalej: skarżąca Spółka) na czynność Naczelnika Urzędu Celnego w G. z dnia [...] grudnia 2010 r. w przedmiocie wyrejestrowania automatów do gier o niskich wygranych.
Przedstawiając motywy rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że pismem z dnia [...] grudnia 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego w G., powołując się na § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102 poz. 946; dalej: rozporządzenie z 2003 r.) zawiadomił skarżącą Spółkę o cofnięciu poświadczenia rejestracji 4 automatów do gier o niskich wygranych.
B. Spółka z o.o. z siedzibą w W. po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. na czynność wyrejestrowania automatu do gier o niskich wygranych z Krajowego Rejestru Automatów do Gier.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. odrzucając powyższą skargę wskazał, że czynność nie mieści się w katalogu spraw zawartych w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej: p.p.s.a.) Według WSA samo wykreślenie automatu z systemu KRAG nie wpływa na uprawnienia bądź obowiązki skarżącej spółki, stanowi czynność czysto techniczną. Taką czynnością może być natomiast stwierdzenie utraty ważności poświadczenia rejestracji w oparciu o przepis § 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946 ze zm., dalej: rozporządzenie z 2003 r.) To właśnie poświadczenie rejestracji stwierdza bowiem uprawnienie określonego podmiotu do wprowadzenia do eksploatacji i użytkowania automatu lub urządzenia do gier zgodnie z §10 ust. 2 rozporządzenia. Podobnie utrata ważności przez poświadczenie rejestracji, a nie sama czynność wyrejestrowania powoduje utratę prawa do eksploatacji automatu. Nawet gdyby automat pozostał faktycznie zarejestrowany w systemie KRAG, to w przypadku utraty ważności przez poświadczenie rejestracji na podstawie §10 rozporządzenia podmiot eksploatujący traci swe uprawnienie w tym zakresie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty