Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. II GSK 1738/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Sędzia del. WSA Jacek Czaja (spr.) Protokolant Marta Zawadzka po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Po 734/10 w sprawie ze skargi P. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie zakazu prowadzenia stacji kontroli pojazdów oraz skreślenia z rejestru działalności regulowanej - rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. na rzecz P. B. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2011 r., sygn. akt II SA/Po 734/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uwzględnił skargę P. B., uchylając zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej także jako "SKO") z dnia [...] września 2010 r., nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatowego w [...] z dnia [...] lipca 2010 r., nr [...], którą zakazano skarżącemu prowadzenia stacji kontroli pojazdów i skreślono go z rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Ponadto, Sąd zasądził od SKO na rzecz skarżącego 1111.94 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania, a także określił, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji, które stwierdziły, że z dniem 23 czerwca 2010 r. straciła ważność (z powodu upływu okresu na jaki została wydana) decyzja Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego z dnia [...] czerwca 2005 r., nr [...], poświadczająca, że Stacja Kontroli Pojazdów należąca do P. B. posiada wyposażenie i warunki lokalowe zgodne z wymaganiami odpowiednio do zakresu prowadzonych badań przez przedsiębiorców prowadzących okręgową stację kontroli pojazdów. W związku z tym, że P. B. nie przedstawił nowego poświadczenia spełnienia wspomnianych warunków, Starosta [...] wszczął z urzędu w dniu 24 czerwca 2010 r. postępowanie administracyjne w sprawie skreślenia tego przedsiębiorcy z prowadzonego przez organ rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów, gdyż posiadanie takiego poświadczenia stanowi jedną z materialnych przesłanek wykonywania działalności regulowanej w tym zakresie. W dniu 30 czerwca 2010 r. upoważnieni pracownicy organu przeprowadzili kontrolę przedsiębiorcy na podstawie art. 83b ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), w ramach ustawowego nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. W wyniku tej kontroli stwierdzono, że przedsiębiorca nie ma aktualnego poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednimi do zakresu przeprowadzanych badań, lecz mimo to w stacji kontroli wykonywane są badania techniczne pojazdów (w okresie 24 - 30 czerwca 2010 r. przeprowadzono 120 badań technicznych). Organy administracji uznały, że takie działania kontrolowanego przedsiębiorcy stanowiły rażące naruszenie warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, co stosownie do treści art. 83b ust. 2 pkt 3 lit. c Prawa o ruchu drogowym było podstawą do wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez P. B. stacji kontroli pojazdów i skreślenia tego przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej. Jednocześnie organy obu instancji uznały, że na zmianę tego stanowiska nie mogły wpłynąć wskazywane przez stronę okoliczności, że w dniu 14 maja 2010 r. przedsiębiorca wystąpił do Transportowego Dozoru Technicznego (dalej również "TDT") z wnioskiem o wydanie poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych stacji pojazdów, lecz TDT postanowieniem z dnia 30 czerwca 2010 r. zawiesił postępowanie w tamtej sprawie do czasu rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Zdaniem SKO, wprawdzie działania organów doprowadziły przedsiębiorcę do sytuacji bez wyjścia - Dyrektor TDT odmówił zajęcia się wnioskiem przedsiębiorcy uzależniając wydanie nowego poświadczenia od wyniku przedmiotowego postępowania powadzonego przez Starostę, zaś Starosta uzasadnił pozbawienie przedsiębiorcy prawa do prowadzenia działalności właśnie brakiem uzyskania ważnego poświadczenia wydanego przez Dyrektora TDT - jednakże mimo to, po wygaśnięciu decyzji z dnia 23 czerwca 2005 r. poświadczającej zgodność wyposażenia i warunków lokalowych, przedsiębiorca nie był uprawniony do dalszego wykonywania badań technicznych pojazdów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty