Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. II GSK 1582/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia del. WSA Dariusz Skupień (spr.) Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A." Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 2 marca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 1503/10 w sprawie ze skargi "A." Spółki z o.o. w W. na postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "A." Spółki z o.o. w W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 2 marca 2011 r., sygn. akt V SA/Wa 1503/10 objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę A. Sp. z o.o. w W. na postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2010 r. w przedmiocie uznania zarzutów zgłoszonych w postępowaniu egzekucyjnym za bezzasadne.
Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji wskazał, że w dniu [...] października 2009 r. [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej: [...] WITD) wydał decyzję nakładającą na A. Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 10 000 PLN, a następnie w dniu [...] grudnia 2009 r. wystawił tytuł wykonawczy.
Zobowiązana Spółka wniosła zarzuty w sprawie prowadzenia egzekucji.
Postanowieniem z dnia [...] lutego 2010 r. [...] WITD uznał te zarzuty za bezzasadne. Odnosząc się do twierdzeń jakoby organ nie doręczył w sposób prawidłowy upomnienia wskazano, że przepis art. 15 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.), dalej jako: u.p.e.a., stanowi, że egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie (zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego), chyba że przepisy szczególne inaczej stanowią. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. Organ wskazał, że przepisami szczególnymi regulującymi prowadzenie egzekucji administracyjnej jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541), dalej jako: rozporządzenie z dnia 22 listopada 2001 r. W jego § 13 zawarto katalog zwolnień z doręczenia upomnienia, określając że postępowanie egzekucyjne może być wszczęte bez uprzedniego doręczenia upomnienia m.in. w przypadkach, gdy należność pieniężna została określona w orzeczeniu. Ustalenie czy decyzja rozstrzyga (określa) o należności pieniężnej i czy jest orzeczeniem przesądza o istnieniu przesłanek wymienionych w § 13 pkt 1 rozporządzenia, a w konsekwencji o braku obowiązku doręczenia upomnienia, a więc o możliwości wszczęcia postępowania egzekucyjnego, bez dowodu jego doręczenia. Z powyższego organ wywiódł, że kara pieniężna jest należnością pieniężną, a decyzja jest orzeczeniem. Nałożenie kary pieniężnej stanowiło zaś de facto określenie lub ustalenie jej wysokości w drodze decyzji administracyjnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty