01.08.2012 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 1 sierpnia 2012 r., sygn. II GSK 1005/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska (spr.) Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 1 sierpnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 1863/10 w sprawie ze skargi J. S. na postanowienie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie uchybienia terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt V SA/Wa 1863/10 oddalił skargę [...] na postanowienie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] maja 2010 r. nr [...]w przedmiocie stwierdzenia uchybienia terminu do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, z następującym uzasadnieniem.

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) decyzją z [...] marca 2010 r. ustalił [...] - dalej: skarżącej - kwotę nienależnie pobranych płatności w wysokości [...]zł. Decyzja ta została doręczona skarżącej 30 marca 2010 r. (k. 571 akt administracyjnych).

Następnie skarżąca [...] kwietnia 2010 r. - data nadania (k. 572 akt administracyjnych złożyła wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.

Prezes ARMiR postanowieniem z [...] maja 2010 r., - wydanym na podstawie art. 134 w związku z art. 123 Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) - stwierdził uchybienie terminu do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W uzasadnieniu organ podkreślił, że termin do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy upłynął 13 kwietnia 2010 r., który nie był dniem ustawowo wolnym od pracy. Wniosek skarżącej nadany 14 kwietnia 2010 r. został złożony z uchybieniem terminu. W tych okolicznościach organ uznał, że nie ma możliwości merytorycznego rozpoznania odwołania. Terminy w postępowaniu administracyjnym są terminami zawitymi, co oznacza, że ich niedotrzymanie powoduje dla strony ujemne skutki procesowe. Nadto organ zważył, że istnieje możliwość przywrócenia terminu do wniesienia ale jest ona uwarunkowana prośbą zainteresowanego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty