Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. I GSK 1080/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Hanna Kamińska Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 31 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Ol 105/11 w sprawie ze skargi F. K. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...], [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie powstania długu celnego oraz określenia kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od F. K. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w O. kwotę 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. oddalił skargi F K. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] grudnia 2010 r. w przedmiocie powstania długu celnego oraz określenia kwoty podatku od towarów i usług.

Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że F. K. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudniał kierowców, którzy w jego imieniu wykonywali przewozy osób autokarem. W dniach 22, 23, 28, 29, 30 listopada i 5 grudnia 2005 r. kierowcy autokaru, przekraczając granicę Unii Europejskiej przez przejście graniczne w Gołdapi, dokonali przywozu paliwa znajdującego się w zbiorniku autokaru. Ilość wwożonego paliwa organ celny przyjął w oparciu o deklaracje kierowców składane w chwili wjazdu na teren RP. Odpowiednio w dniach 23, 24, 29, 30 listopada oraz 3 i 6 grudnia 2005 r. kierowcy autokaru deklarowali wywóz paliwa, znajdującego się w zbiorniku pojazdu. W chwili wwozu i wywozu sprawdzone zostały stany licznika. Na powyższe okoliczności sporządzone zostały protokoły, których zgodność potwierdzali kierowcy.

Na wezwanie organu F. K. wyjaśnił, że w okresie objętym postępowaniami zużycie paliwa wynosiło 47l/100km. W tym okresie pojazd korzystał z ogrzewania, co powodowało zużycie paliwa w wysokości 16l/h. Podczas jazdy i postoju ogrzewanie było włączone przez cały czas. Na biegu jałowym autokar zużywał ok. 12l/h, a czas pracy na biegu jałowym wynosił odpowiednio do 7-8 godzin . Autokar na wyjazd z RP oczekiwał do 4, 5-6 godzin. Pojazd w tym czasie przechodził remonty, które wymagały usunięcia paliwa ze zbiornika. W obecności podatnika przesłuchanych zostało dwóch kierowców autobusu, który potwierdzili wszystkie dane zawarte w protokołach kontroli ilości paliwa na granicy sporządzonych podczas wjazdu do kraju i wyjazdu z RP.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty