Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2012 r., sygn. II GSK 678/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Barbara Stukan-Pytlowany (spr.) Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 20 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Łd 1164/10 w sprawie ze skargi S.R. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Ł. z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr 580/10 w przedmiocie odmowy przyznania płatności bezpośrednich i płatności uzupełniających oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł., po rozpoznaniu skargi S. R. (dalej: skarżący) uchylił decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Ł. (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy) z dnia [...] sierpnia 2010 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w T. (dalej: organ I instancji) z dnia [...] marca 2010 roku, w przedmiocie odmowy przyznania płatności bezpośrednich i płatności uzupełniających.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
S. R. złożył w dniu [...] maja 2009 roku wniosek o przyznanie płatności na rok 2009, w treści którego ubiegał się o przyznanie: jednolitej płatności obszarowej (grupa upraw JPO) do działek rolnych o powierzchni 11,25 ha, uzupełniającej płatności obszarowej (UPO) do działek rolnych o łącznej powierzchni 3,20 ha. Strona również wnioskowała o przyznanie uzupełniającej płatności obszarowej do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych do działek rolnych o łącznej powierzchni 7,40 ha.
W dniu [...] lipca 2009 roku w gospodarstwie rolnym skarżącego, została przeprowadzona kontrola przestrzegania minimalnych norm dobrej kultury rolnej dla działek rolnych. W wyniku kontroli organ stwierdził nieprawidłowości dotyczące działki E, która zdaniem organu zajmowała powierzchnię 1,68 ha, czyli mniejszą w stosunku do części zadeklarowanej powierzchni o 2,40 ha. Organ uznał, że skarżący nie przeprowadził na łąkach lub pastwiskach wymaganego koszenia i usuwania okrywy roślinnej lub nie były na nich wypasane zwierzęta, nadto grunty rolne, na których nie była prowadzona plantacja wierzby wykorzystywanej do wplatania albo plantacja zagajników o krótkiej rotacji, wykorzystywanych na cele energetyczne, były porośnięte drzewami lub krzewami lub łąki i pastwiska albo grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20 stopni były porośnięte drzewami i krzewami, których liczba przekracza 50 szt./ha.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty