Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2012 r., sygn. I GSK 178/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Zofia Przegalińska Protokolant Marta Podoba po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 740/10 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 740/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] czerwca 2010 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego. Ponadto, Sąd przyznał pełnomocnikowi skarżącego koszty nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
I
Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji przyjął następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] października 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. określił J. K. (prowadzącemu działalność gospodarczą jako [...]) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu sprzedaży oleju opałowego za marzec 2004 r. w kwocie [...] zł. Organ I instancji stwierdził, że sprzedaż oleju opałowego w ilości 23.117 litrów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzedaż oleju opałowego w ilości 500 litrów dokonana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, nie została należycie udokumentowana. Oświadczenia złożone przez nabywców oleju opałowego o przeznaczeniu nabywanych wyrobów na cele opałowe, nie spełniały bowiem wymogów określonych w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 221, poz. 2196; dalej powoływane jako "rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego"). Oznaczało to, że podatnik w odniesieniu do wskazanych sprzedaży oleju opałowego nie był uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. W tych okolicznościach organ uznał, że nastąpiło użycie oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem i obliczył należny podatek akcyzowy, stosując stawkę podatku właściwą dla oleju napędowego, określoną w poz. 11 pkt 5 załącznika nr 1 do powyższego rozporządzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty