Wyrok NSA z dnia 26 października 2012 r., sygn. I FSK 1906/11
Budowa drogi gminnej jest działalnością wykonywaną przez gminę jako podmiot prawa publicznego działający w charakterze organów władzy publicznej i jest ściśle związana z wykonywaniem władztwa publicznego. Nieopodatkowanie podatkiem VAT tych podmiotów z tytułu tej działalności nie ma więc skutku antykonkurencyjnego, ponieważ działalność ta jest prowadzona przez sektor publiczny na zasadzie wyłączności lub quasi wyłączności. Gmina wykonując zadanie publiczne w postaci drogi gminnej, działa na odmiennych zasadach niż podmioty prywatne. Jest to czynność administracyjna prawa publicznego, wynikająca z przyznanego w ustawie władztwa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Stanik, Sędzia WSA del. Hieronim Sęk, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 26 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Op 266/11 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 11 lutego 2011 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy K. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Op 266/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 11 lutego 2011 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że Gmina złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przedmiotowym wniosku Gmina przedstawiła następujący stan faktyczny: Gmina sprzedała N. S.A. nieruchomość w postaci działki nr ... w związku z planowaną przez tę firmę budową supermarketu. W planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość ta oznaczona była jako teren zabudowy usługowo-produkcyjnej. Transakcja została przez Gminę udokumentowana fakturą VAT i opodatkowana według 22 % stawki tego podatku. Podatek należny z tytułu sprzedaży przedmiotowej działki został przez Gminę wykazany w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2008 r. - w odniesieniu do otrzymanej w tym miesiącu kwoty wadium oraz w deklaracji VAT-7 za lipiec 2008 r. - w odniesieniu do pozostałej kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Zgodnie z umową sprzedaży Gmina jest zobowiązana do budowy odcinka drogi dojazdowej do sprzedanej działki (dalej: odcinek A). Ponadto w ramach porozumienia w sprawie inwestycji zawartego 9 grudnia 2009 r. pomiędzy Gminą i N., Gmina zobowiązała się do wybudowania na własny koszt wraz z oddaniem do użytkowania skrzyżowania o ruchu okrężnym (ronda) lub innego docelowego rozwiązania, pozwalającego skomunikować istniejącą drogę z odcinkiem A najpóźniej do końca 2014 r. W związku z tą inwestycją Gmina będzie zawierać umowy z wykonawcami usług oraz będzie ponosić wydatki na podstawie otrzymywanych od nich faktur VAT. Inwestycja ostatecznie pozostanie własnością Skarbu Państwa (w zarządzie GDDKiA), przekazaną nieodpłatnie od Gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty