Wyrok NSA z dnia 5 października 2012 r., sygn. II FSK 1402/11
Zakończenie budowy nastąpi, gdy zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy spełniające wymagane w tym zakresie warunki. Złożenie tego zawiadomienia nie jest jednak konieczne do uznania, iż nastąpiło faktyczne zakończenie budowy. Wystarczy, że będą spełnione warunki upoważniające do złożenia tego zawiadomienia. Innymi słowy, spełnienie warunków, o których mowa w art. 57 ust. 1-2 Prawa budowlanego, przesądza, iż nastąpiło zakończenie budowy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 5 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. S.A. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 936/10 w sprawie ze skargi K. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 23 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Gl 936/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę K. S.A. w K. - zwanej dalej "Spółką", na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. ("SKO w K.") z dnia 23 czerwca 2010 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r.
Przedstawiając w uzasadnieniu powyższego wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, iż po ponownym rozpatrzeniu sprawy (po uchyleniu przez SKO w K. decyzji z dnia 15 stycznia 2009 r.) Burmistrz Miasta K. decyzją z dnia 23 lutego 2010 r. określił Spółce wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości za 2008 r. w wysokości 65.395 zł.
Po rozpatrzeniu odwołania Spółki, SKO w K. wymienioną na wstępie decyzją z dnia 23 czerwca 2010 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazując na art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.o.l.", stwierdził, że zwolnieniu podatkowemu podlegają wyłącznie budowle (w rozumieniu przepisów u.p.o.l.) wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.t.k.", oraz zajęte pod nie grunty. Zdaniem organu odwoławczego, ze zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. nie będzie natomiast mógł korzystać budynek nastawni kolejowej, nawet jeśli jest on związany w sposób nierozerwalny z pozostałymi budowlami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej, gdyż jest budynkiem, a nie budowlą. Również w odniesieniu do drogi dojazdowej do budynku nastawni kolejowej SKO w K. wskazało, iż grunty te nie kwalifikują się do zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty