Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 2037/10
Inkasent odpowiada jedynie za podatki i opłaty pobrane i nie przekazane na rzecz budżetu, nie odpowiada zaś za niepobranie podatków i opłat - art. 30 § 2 Ordynacji podatkowej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Jerzy Rypina, NSA del. Teresa Porczyńska, Protokolant Julia Chudzyńska, po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2010 r. sygn. akt VIII SA/Wa 723/09 w sprawie ze skargi P. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia 11 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie opłaty targowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 kwietnia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi P.K. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia 11 września 2009 r. w przedmiocie określenia wysokości opłaty targowej oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta W. z dnia 16 lutego 2009 r.
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym. Decyzją z dnia 11 września 2009 r., po rozpatrzeniu odwołania skarżącej Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. w mocy decyzję Prezydenta miasta W. z 16 lutego 2009 r., której przedmiotem było określenie zobowiązania w opłacie targowej: 450 zł za dokonywanie czynności sprzedaży w dniu 14 września 2007 r. i 150 zł za dzień 3 października 2007 r. Jako podstawę materialnoprawną decyzji organy podatkowe wskazały przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z 12 stycznia 1991 r. ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm., dalej u.p.o.l.) a także przepisy § 1 i § 2 uchwały Nr XXIV/436/2004 Rady miasta W. z 15 stycznia 2004 r. w sprawie opłaty targowej (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 21, poz. 675). W uzasadnieniu stwierdzono, że z treści protokołów kontroli sporządzonych w każdym z dni objętych decyzją przez funkcjonariuszy straży miejskiej, na których znajdowała się także adnotacja o odmowie podpisania protokołu przez kontrolowaną wynikało, że skarżąca prowadziła w W. działalność handlową.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
