18.07.2012 Podatki

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2012 r., sygn. I FSK 1559/11

Nakaz wyjaśnienia wszystkich okoliczności faktycznych związanych z wzajemnymi świadczeniami spółki i jej kontrahenta nie może być uważany za szykanę wobec podatnika. Wyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych nie powinno także dezorganizować pracy służb finansowych spółki i nastręczać dodatkowych trudności.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA (del.) Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Protokolant Tomasz Grzybowski, po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Y. D. P. S.A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 84/11 w sprawie ze skargi Y. D. P. S.A. z siedzibą w G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 22 listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za grudzień 2008 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Y. D. P. S.A. z siedzibą w G. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w G. kwotę 120 zł (słownie: sto dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 11 maja 2011r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Y.D. S.A. z siedzibą w G. w przedmiocie podatku od towarów i usług za grudzień 2008r. W uzasadnieniu wskazano, że Spółka wystawiła w dniu 31 grudnia 2007 r. fakturę VAT (wartość netto 200.444 zł, VAT 44.088 zł), na rzecz O. F. E. K. z siedzibą we W. (dalej jako OFEK). Faktura wystawiona została w związku z zawarciem w dniu 20 listopada 2007 r. umowy, której przedmiotem było wykonanie przez Spółkę na rzecz OFEK dzieła, polegającego na sporządzeniu modułów kursów rozwijania umiejętności uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie kompetencji kluczowych. Sporządzone moduły kursów miały posłużyć w staraniach OFEK o dofinansowanie projektu w ramach konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zgodnie z postanowieniami umowy, termin wykonania dzieła strony określiły na dzień 28 grudnia 2007r., a przekazanie przedmiotu umowy miało odbyć się w formie papierowej na podstawie protokołu odbioru. Zgodnie z § 3 ust. 2 umowy, przejście autorskich praw majątkowych na Zamawiającego (OFEK), miało nastąpić z chwilą zapłaty całości wynagrodzenia w kwocie 244.488 zł brutto, w terminie 21 dnia od dnia odbioru dzieła. Zgłoszony do konkursu MEN projekt OFEK otrzymał negatywną ocenę, tym samym OFEK nie uzyskała środków finansowych na realizację swojego projektu. W związku z nieopłaceniem przez OFEK należnego Spółce wynagrodzenia, pismem z dnia 22 grudnia 2008r. Spółka odstąpiła od umowy, a następnie w dniu 23 grudnia 2008r. wystawiła fakturę korygującą nr ZWR-08/1819, która korygowała in minus sprzedaż dokonaną w grudniu 2007r. na rzecz OFEK. Zdaniem organu kontroli skarbowej brak było podstaw prawnych do anulowania faktury z dnia 31 grudnia 2007 r., skoro faktura ta dokumentowała faktyczne wykonanie przedmiotu umowy, została odebrana i zaewidencjonowana w dokumentach księgowych odbiorcy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty