09.12.2011

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1934/09

 

Dnia 9 grudnia 2011 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie: sędzia NSA Joanna Banasiewicz (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Czerwiński Protokolant asystent sędziego Agnieszka Chorab po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Parafii [...] w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 19 sierpnia 2009 r. sygn. akt II SA/Bd 298/09 w sprawie ze skargi Parafii [...] w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok i decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia [...] lutego 2009 r., nr [...] oraz decyzję Wójta Gminy K. z dnia [...] października 2008 r., nr [...]; 2. odstępuje od zasądzenia od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku zwrotu kosztów postępowania w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 19 sierpnia 2009 r., sygn. akt II SA/Bd 298/09 oddalił skargę Parafii [...] w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia [...] lutego 2009r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia.

Powyższe rozstrzygnięcie Sąd ten poprzedził następującymi ustaleniami faktycznymi i oceną prawną:

Decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r., nr [...] Wójt Gminy K. wymierzył Parafii [...] w K. administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia w wysokości 114 574,74 zł. Po rozpatrzeniu odwołania Parafii Samorządowe Kolegium Odwoławcze we W. decyzją z dnia [...] sierpnia 2008 r. nr [...] uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia.

Decyzją z dnia [...] października 2008 r. nr [...] Wójt Gminy K., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz art. 88 i art. 89 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880), wymierzył Parafii [...] w K. administracyjną karę pieniężną w wysokości 77 099,34 zł. za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 5 drzew (2 robinii akacjowych o obwodzie pni 141,30 cm i 96,08 cm oraz 3 kasztanowców zwyczajnych o obwodzie pni 96,08 cm, 113,04 cm i 107,30 cm) z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, oznaczonej nr ewid. 22, położonej w K., wskazując że uiszczenie kary ma nastąpić w terminie 14 dni od dnia, w którym ww. decyzja stanie się ostateczna. Organ ustalił w toku postępowania, które wszczęte zostało w związku z informacją przekazaną przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w T. Delegatura we W., że ww. Parafia jest właścicielem nieruchomości oznaczonej nr ewid. 22, położonej w K., wpisanej do rejestru zabytków pod numerem [...]. Po przeprowadzeniu w dniu 5 września 2008 r. oględzin miejsca wycinki drzew stwierdzono, że z terenu ww. nieruchomości usunięto łącznie nie 5 a 7 drzew (4 robinie akacjowe i 3 kasztanowce zwyczajne), z tym że dwa z nich (2 robinie akacjowe) usunięto ponad 5 lat temu, zatem sprawa dotycząca ich wycinki uległa przedawnieniu. Ustalono również, że drzewa zostały usunięte bez wymaganego zezwolenia przez parafian na polecenie proboszcza Parafii. Po przesłuchaniu świadków i przeprowadzeniu ekspertyzy dendrochronologicznej, organ stwierdził że drzewa zinwentaryzowane w protokole oględzin pod nr 1-4 zostały usunięte w lutym 2008 r., natomiast drzewo nr 5 w 2008 r., wyjątkowo w 2007 r. Organ podał, że termin usunięcia drzew nr 1-4 był między stronami bezsporny. Co do terminu usunięcia drzewa nr 5 z przeprowadzonej przez dr M. K. ekspertyzy dendrochronologicznej z dnia 6 października 2008 r. jednoznacznie wynika, iż drzewo to zostało usunięte w 2008 r., wyjątkowo zaś w 2007 r. Ponadto organ stwierdził, powołując się na opinię dr nauk przyrodniczych L. R., że wszystkie egzemplarze badanych pni były pozostałością typowych drzew mających niegdyś pień i koronę. Odnosząc się zaś do twierdzeń proboszcza i większości świadków, że wycięte drzewa były wiatrołomami, organ wyjaśnił, że również na usunięcie wiatrołomów potrzebne jest zezwolenie odpowiedniego organu. Zezwolenie na usunięcie drzew w myśl art. 83 ust.1 ustawy o ochronie przyrody jest wymagane niezależnie od stanu żywotności drzew i ich oddziaływania na otoczenie, z wyjątkami określonymi w art. 83 ust. 6 ww. ustawy, które nie miały miejsca w przedmiotowej sprawie. Wobec powyższych ustaleń faktycznych oraz treści przepisów art. 83 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody, w myśl których usunięcie drzew z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, którego Parafia nie posiada i o które nie występowała, organ stosownie do treści art. 88 ust. 1 ustawy nałożył na stronę administracyjną karę pieniężną, która zgodnie z art. 89 ust. 1 i art. 85 ust.6 ww. ustawy ustalona jest w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów i powiększona jest o 100%. Organ wskazał, iż stawki opłat dla drzew nr 1-4 wyliczono na podstawie obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 16 października 2007 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2008 (M.P. z 2007 r. Nr 77, poz. 828), natomiast dla drzewa nr 5, działając na korzyść strony i biorąc pod uwagę treść ekspertyzy dendrochronologicznej z dnia 6 października 2008 r., wyliczono na podstawie obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2006 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2007 (M.P. z 2006 r. Nr 73, poz. 733). Organ wyjaśnił również, iż obwody pni przedmiotowych drzew wyliczono, w myśl art. 89 ust. 3 ustawy, przyjmując najmniejszy promień pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10%. W ten sposób ustalono, że drzewo nr 1 (robinia akacjowa) posiadało obwód pnia - 141,30 cm, drzewo nr 2 (robinia akacjowa) - 96,08 cm, drzewo nr 3 (kasztanowiec zwyczajny) - 107,30 cm, drzewo nr 4 (kasztanowiec zwyczajny) - 113,04 cm, zaś drzewo nr 5 (kasztanowiec zwyczajny) - 96,08 cm. W związku z czym stawka opłaty za usunięcie drzew nr 1-2 za 1 cm obwodu pnia wyniosła 11,76 zł., drzew nr 3-4 - 31,97 zł, zaś drzewa nr 5 - 31,37 zł. Przyjmując wskazane wartości organ ustalił, iż administracyjna kara pieniężna za usunięcie przedmiotowych drzew wynosi 77099,34 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne