22.12.2011

Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2011 r., sygn. I OSK 1823/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie sędzia NSA Ewa Dzbeńska sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 22 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Wa 1349/09 w sprawie ze skargi J. T. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Wa 1349/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę J. T. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2009 r. nr 409 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją z 22 czerwca 2009 r. nr 409, utrzymał w mocy własną decyzję z 9 kwietnia 2009 r. nr 209 o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody Lubelskiego z 4 czerwca 2003 r. stwierdzającej, że z dniem 27 maja 1990 r. Gmina Jastków nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie, własność szczegółowo opisanych działek w części dotyczącej komunalizacji działki nr 519 o powierzchni 0,0900 ha.

W uzasadnieniu decyzji organ podał, że stronami postępowania komunalizacyjnego są Skarb Państwa - jako dotychczasowy właściciel mienia oraz właściwa gmina, ponieważ postępowanie dotyczy wprost interesu prawnego tych podmiotów. Wyjątkowo, w postępowaniu komunalizacyjnym może wziąć udział także inny podmiot, ale tylko wówczas, gdy wykaże, iż skomunalizowane mienie stanowiło w istocie jego własność, a zatem nie powinno ulec komunalizacji. Brak wykazania się przez taki podmiot tytułem prawnorzeczowym do mienia, będącego przedmiotem komunalizacji, wyklucza możliwość skutecznego wszczęcia postępowania w trybie nadzoru o stwierdzenie nieważności decyzji. O tym czy interes lub obowiązek ma charakter prawny, czy tylko faktyczny przesądza treść przepisów prawa materialnego, z których wynikają obowiązki lub prawa pozostające w związku z rozstrzygnięciem. Natomiast pojecie interesu faktycznego nie może być utożsamiane z pojęciem interesu prawnego. Interes faktyczny jest to bowiem stan, w którym dany podmiot wprawdzie jest bezpośrednio zainteresowany rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej, nie może jednak tego zainteresowania poprzeć przepisami prawa powszechnie obowiązującego, mającymi stanowić podstawę skutecznego żądania stosownych czynności organu administracji. W ocenie organu, zgromadzony materiał dowodowy nie wykazuje, iżby skarżący posiadali tytuł prawnorzeczowy do skomunalizowanej nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym Panieńszczyzna, w gminie Jastków, a oznaczonej jako działka nr 519 o powierzchni 0,0900 ha. Z zebranej dokumentacji sprawy w sposób jednoznaczny wynika, iż na dzień komunalizacji przedmiotowa nieruchomość nie stanowiła własności osób fizycznych. Skarżący nie przedstawili żadnych dowodów, a organ z urzędu również nie znalazł, poświadczających fakt czy to zasiedzenia tejże nieruchomości, jej kupna, czy też nabycia w jakiejkolwiek innej, prawem przewidzianej formie. Skarżący nie przedstawili żadnego dowodu wskazującego, iż w istocie działka nr 519 "wchodziła w skład działek nr 40 oraz 53/1". Organ podkreślił, że z pewnością nie wynika to z pisma Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Lublinie z dnia 7 listopada 2002 r., znak RR.NGK.GK.7621-1/82/2002, czy też decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 10 marca 2003 r., znak SKO.0073/170/SD/2003. Dodał, iż z treści załączonej do akt sprawy księgi wieczystej Kw nr 209791 wynika w sposób jednoznaczny, że przedmiotowa działka oznaczona nr 519 stanowiła przed komunalizacją własność Skarbu Państwa. Nie może budzić też żadnych wątpliwości, iż decyzja komunalizacyjna nie jest decyzją orzekającą o rozgraniczeniu nieruchomości. Jakiekolwiek zatem kwestie, czy wątpliwości Skarżących, dotyczące prawidłowości ustalenia granic nieruchomości stanowiących ich własność, a sąsiadujących z przedmiotową działką winny być dochodzone w prowadzonymi przed właściwymi organami bądź sądami postępowaniami o rozgraniczenie nieruchomości. W konsekwencji tych ustaleń organ nadzoru uznał, że wnioskodawcy nie legitymują się przymiotem strony uprawnionej do wszczęcia postępowania nadzorczego i na podstawie art. 157 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. - Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., powoływanej dalej jako k.p.a. odmówił wszczęcia tego postępowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne