14.12.2011

Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1883/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński /spr./ Protokolant asystent Katarzyna Ślizak po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2009 r., sygn. akt IV SA/Wa 928/09 w sprawie ze skargi W. D. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia wodnoprawnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 grudnia 2009 r., sygn. akt IV SA/Wa 928/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. D. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia [...] marca 2009 r., nr [...], w przedmiocie pozwolenia wodnoprawnego.

Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:

Decyzją z dnia [...] czerwca 2006 r. Starosta Węgrowski udzielił W. i J. J., dla potrzeb stawów rybnych w miejscowości G. w gminie G., pozwolenia wodnoprawnego na piętrzenie wód rowu "T" za pomocą istniejącego progu betonowego, zlokalizowanego na działce nr [...] w G., w km 1+162 rowu melioracji wodnych szczegółowych do rzędnej 134,20 m n. p. m. (pkt 1.1). Jednocześnie organ określił poziomy poboru wód powierzchniowych z tego rowu w poszczególnych miesiącach roku (pkt 1.2). Organ zatwierdził również instrukcję gospodarowania wodą na korzystanie z wód powierzchniowych rowu "T" należącego do urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, za pomocą progu betonowego w 1+162 km rowu oraz stawów rybnych obiekt "G." w gminie G., która stanowiła załącznik do decyzji (pkt II). Ponadto w przedmiotowym pozwoleniu wodnoprawnym Starosta ustalił następujące obowiązki jego wykonania: oszczędne gospodarowanie wodą na stawach rybnych; utrzymanie wszystkich urządzeń stawowych w należytym stanie technicznym; przebudowę progu betonowego o stałym przelewie zlokalizowanego w km 1+162 rowu "T" na próg z regulowanym przelewem; ponoszenie kosztów konserwacji rowu "T" w km 1+162 - 1+462 na rzecz Spółki Wodnej G.; ponoszenie wszelkich konsekwencji z tytułu wadliwego działania urządzenia piętrzącego oraz urządzeń stawowych lub ich ewentualnej awarii na rzecz poszkodowanych; regulowanie piętrzenia na progu betonowym na rowie "T" w celu bezkolizyjnego przepuszczania wód wielkich (pkt III). Ważność pozwolenia na piętrzenie i pobór wód organ ustalił do dnia [...] czerwca 2026 r. (pkt IV) oraz zastrzegł, że nieprzestrzeganie warunków pozwolenia może spowodować jego cofnięcie lub ograniczenie bez prawa do odszkodowania. W uzasadnieniu wskazano, że postępowanie w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego zostało wszczęte z wniosku W. J. i J. J. w dniu 1 października 2005 r. W dniu [...] listopada 2005 r. wydana została decyzja w sprawie piętrzenia wód rowu "T" oraz poboru wód powierzchniowych z rowu z rowu "T" dla potrzeb stawów rybnych w G., w gminie G. stanowiących własność wnioskodawców, która została uchylona przez Wojewodę Mazowieckiego. W dniu 19 maja 2006 r. wnioskodawcy złożyli wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy dołączając decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Węgrowie z dnia 10 maja 2006 r., którą zostało udzielone pozwolenie na użytkowanie progu betonowego wybudowanego na rowie melioracyjnym "T", znajdującym się na działce ew. nr [...] położonej w G.. Organ wskazał, że w sprawie doszło do przeprowadzenia rozprawy administracyjnej oraz oględzin w terenie. Na rozprawie omówione zostały dokumenty zgromadzone w sprawie, a także Urząd ustosunkował się do zgłaszanych pytań zainteresowanych. Ustalono, że próg betonowy znajduje się na działce o aktualnym nr [...] w G., za szkody wynikłe wskutek wydanego pozwolenia wodnoprawnego będą odpowiadali W. J. i J. J., szkody muszą być zdefiniowane i określone materialnie. Organ odnotował również, że przyjęto wyjaśnienia Dyrektora Rejonowego Związku Spółek Wodnych w Węgrowie o potrzebie przebudowy progu betonowego na zastawkę regulowaną oraz deklaracji o wykonaniu odmulenia rowów dochodzących do rowu "T". Podczas przeprowadzonych oględzin terenu w zasięgu oddziaływania progu betonowego nie stwierdzono jego negatywnego oddziaływania. Natomiast odnotowano podtopienie na łące K. P. i W. P. spowodowane zastoiną wody w niekonserwowanym rowie opaskowym przy stawie innego właściciela. Ustalono także, że rowy melioracyjne dochodzące do rowu "T" wymagają konserwacji, a wykonane sposobem gospodarczym przejazdy przez rowy wymagają przebudowy. Wnioskodawcy dokonali legalizacji progu wodnego na rowie "T" oraz uzyskali pozytywną opinię Rejonowego Związku Spółek Wodnych w Węgrowie, co do dalszego istnienia progu oraz jego przebudowy. W ocenie Starosty Węgrowskiego nie wystąpiły zatem przesłanki do odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego, wynikające z naruszenia warunków określonych w art. 125 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r., nr 239, poz. 2019 ze zm.), zwanego dalej Prawem wodnym, a obowiązki nałożone na wnioskodawców wynikają z przepisów Prawa wodnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty