Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. I OSK 1656/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Irena Kamińska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 8 czerwca 2011 r. sygn. akt II SA/Ol 297/11 w sprawie ze skargi G. P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) w przedmiocie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz uchyla rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) 2. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Gminy Purda kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 8 czerwca 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 297/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły podstawowej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, iż w dniu 18 lutego 2011 r. Rada Gminy P. podjęła uchwałę Nr (...) o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w N. . Zgodnie z § 1 uchwały Szkołę Podstawową wchodzącą w skład zespołu szkolno -przedszkolnego rada zamierzała zlikwidować z dniem 31 sierpnia 2011 r.
Wojewoda Warmińsko - Mazurski działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wydał (...) marca 2011r. rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym stwierdził nieważność opisanej wyżej uchwały.
W uzasadnieniu wojewoda stwierdził, że jedynym przepisem ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) normującym procedurę likwidacji szkoły publicznej jest art. 59. Procedura likwidacyjna jest możliwa do zastosowania tylko w odniesieniu do konkretnej szkoły, działającej jako odrębna jednostka organizacyjna i nie można jej stosować do zespołu szkół. Powołanie przez Radę Gminy art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty jako normy kompetencyjnej upoważniającej ją do podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji szkoły stanowi obejście obowiązującego prawa, bowiem dla likwidacji szkoły wchodzącej w skład zespołu wymagane jest wcześniejsze jej wyodrębnienie organizacyjne ze struktur zespołu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty