Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1818/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak ( spr. ) Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz Sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 maja 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 245/10 w sprawie ze skargi K. P. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 maja 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 245/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. P. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Komendant Wojewódzki Policji w S. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne o cofnięcie K. P. pozwolenia na posiadanie broni palnej myśliwskiej do celów łowieckich. Podstawą wszczęcia postępowania było skazanie strony wyrokiem Sądu Rejonowego w Świnoujściu II Wydział Karny z dnia 9 czerwca 2009 r. sygn. akt II K 274/09 na karę grzywny za przestępstwo z art. 178 § 1 k.k., tj. prowadzenie pojazdu mechanicznego po drodze publicznej w stanie nietrzeźwości. Sąd orzekł również środek karny w postaci zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu lądowym na okres 1 roku oraz podanie wyroku do publicznej wiadomości.
Decyzją z dnia [...] września 2009 r. Komendant Wojewódzki Policji w S. cofnął K. P. pozwolenie na posiadanie broni palnej myśliwskiej do celów łowieckich. W toku postępowania, organ I instancji uzyskał pozytywne opinie o stronie sporządzone przez Komisariat Policji w M. oraz Koło Łowieckie.
Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego Komendant Wojewódzki Policji w S. ocenił jednak, iż pomimo posiadania pozytywnej opinii w miejscu zamieszkania oraz w kole łowieckim, zachodziła uzasadniona obawa, określona w dyspozycji art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni i amunicji, że strona może użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Zdaniem organu I instancji zaistniałe okoliczności sprawy, tj. fakt popełnienia przez stronę przestępstwa polegającego na prowadzeniu pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości, uzasadniały cofnięcie pozwolenia na broń myśliwską, z uwagi na zaistnienie przesłanek wskazanych w art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni i amunicji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty