Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. I OSK 615/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Marek Stojanowski, Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch, Sędzia del. WSA Marian Wolanin (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Krakowiecka, po rozpoznaniu w dniu 10 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 grudnia 2010 r. sygn. akt III SA/Kr 1019/09 w sprawie ze skargi W. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 grudnia 2010 r. sygn. akt III SA/Kr 1019/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę W. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie dotyczącej zawarcia umowy o wynajem lokalu na czas nieoznaczony od Miasta Tarnowa.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
W. S. złożył do Urzędu Miasta Tarnowa wniosek z dnia [...] kwietnia 2009 r. o wynajem lokalu mieszkalnego precyzując, że chodzi mu o zawarcie umowy o wynajem lokalu na czas nieoznaczony. Pomimo informacji uzyskiwanych z Urzędu Miasta Tarnowa o terminie i sposobie załatwienia wniosku, W. S. domagał się załatwienia wniosku w trybie przewidzianym przez kodeks postępowania administracyjnego. Prezydent Miasta Tarnowa decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. postanowił "umorzyć postępowanie w tej sprawie" stwierdzając, że wszelkie wyjaśnienia udzielane W. S. na piśmie i ustnie co do poza administracyjnego sposobu załatwiania tego typu spraw oraz braku możliwości wydania w sprawie zarówno decyzji przyznającej prawo najmu jak i decyzji odmawiającej przyznania prawa najmu nie odnoszą skutku. Wydając decyzję o umorzeniu postępowania rozstrzygnięciem tym objęto wszystkie postulaty, skargi i wnioski kierowane przez W. S. do dnia [...] lipca 2009 r. Stosunek najmu, którego nawiązania domaga się W. S. powstaje w oparciu o przepisy prawa cywilnego - na podstawie umowy regulowanej przez kodeks cywilny, a nie na podstawie decyzji administracyjnej i z tego względu do zawarcia umowy najmu nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Brak przepisu nakazującego rozstrzygnięcie o żądaniu strony poprzez wydanie decyzji przesądza o bezprzedmiotowości postępowania administracyjnego wszczętego na wniosek strony, a bezprzedmiotowość postępowania skutkuje wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania w myśl art. 105 §1 kpa. Decyzją z dnia [...] września 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Tarnowie po rozpatrzeniu odwołania W. S. utrzymało decyzję organu pierwszej instancji w mocy stwierdzając, że wynajem lokali odbywa się w formie zawieranych umów pomiędzy gminą, a wnioskodawcą, a nie poprzez wydanie decyzji administracyjnych. Skoro sprawa o nawiązanie stosunku najmu nie jest sprawą z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 1 pkt 1 kpa i nie jest załatwiana poprzez wydanie decyzji administracyjnej, to organ pierwszej instancji zasadnie uznał postępowanie za bezprzedmiotowe i słusznie wydał decyzję o umorzeniu postępowania na mocy art. 105 §1 kpa. Oddalając skargę W. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia [...] września 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził, że zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego z zasobu mieszkaniowego gminy należy do zakresu prawa cywilnego, co powoduje, że postępowanie administracyjne, którego wszczęcia i prowadzenia domagał się skarżący, jest bezprzedmiotowe. Konsekwencją uznania postępowania administracyjnego za bezprzedmiotowe jest umorzenie postępowania. Skoro sprawa o zawarcie umowy najmu lokalu nie należy do sprawy z zakresu prawa administracyjnego i postępowanie w takiej sprawie nie jest postępowaniem administracyjnym opartym o przepisy ustawy kodeks postępowania administracyjnego, to organy administracyjne nie mogły naruszyć żadnych przepisów postępowania administracyjnego, w tym art. 9, art. 10 i art. 61 kpa, których naruszenie zarzucił pełnomocnik skarżącego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty