21.10.2011

Szkoła odpowiedzialna za nielegalną wycinkę drzew - Wyrok NSA z dnia 21 października 2011 r., sygn. II OSK 1462/10

Posiadacz nieruchomości ponosi administracyjną odpowiedzialność za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia na podstawie obiektywnej odpowiedzialności związanej ze związkiem przyczynowym pomiędzy jego działaniem lub zaniechaniem a wycięciem drzew.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon del. WSA Zbigniew Ślusarczyk Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 21 października 2011r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Szkoły [...] w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. sygn. akt IV SA/Wa 2007/09 w sprawie ze skargi Szkoły [...] w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] 2009 r. nr [...] w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 marca 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 2007/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Szkoły [...] w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] września 2009 r., nr [...], w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez zezwolenia.

Wyrok ten zapadł w następującym wskazanym przez Sąd I instancji stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z dnia [...] września 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. po rozpatrzeniu odwołania Szkoły [...], utrzymał w mocy decyzję Wójta Gminy M. z dnia [...] lutego 2009 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 440 496,78 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 247 drzew, w tym 225 sztuk brzozy brodawkowatej, 13 sztuk topoli osika, 9 sztuk wierzby, z działek o nr ew. [...] położonej we wsi K., nr ew. [...] położonej w P., nr ew. [...] położonej w X. i przyległych do Al. K., gmina M.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.) wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia. Kolegium podało, iż z ustaleń organu I instancji wynika, że Szkoła [...] jest właścicielem ww. działek, na których na przełomie roku 2007 i 2008 wycięto, wyrwano z korzeniami i zdewastowano kilkadziesiąt drzew w celu przywrócenia terenom ich pierwotnej funkcji rolniczej. Zostały przeprowadzone dwukrotnie oględziny, przy czym pierwsze z udziałem upoważnionych pracowników do reprezentowania Szkoły odbyły się w dniu 3 października 2008 r., podczas których stwierdzono usunięcie drzew z trzech działek o nr ewidencyjnych: [...] - położonej we wsi K., [...] - położonej w P., [...] - położonej w X i przyległych do Al. K., gmina M. Następne - drugie oględziny - ze względu na kwestionowanie przez przedstawicieli Szkoły sposobu dokonywania pomiarów obwodów i średnic usuniętych drzew, odbyły się w dniu 2 grudnia 2008 r. również z udziałem biegłego W.W., które doprowadziły do ustalenia, że 172 drzewa usunięto z działki o nr ew. [...] oraz 75 drzew z działki o nr ew. [...], na które składały się brzozy, topole i wierzby. Przedstawiciele Szkoły nie wnieśli uwag co do przeprowadzonych pomiarów i określenia wieku drzewu. Protokoły z przeprowadzonych oględzin, jak stwierdził organ odwoławczy, zostały sporządzone zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień, albo drzew lub krzewów. Biegły w swojej opinii z dnia 2 grudnia 2008 r. wskazał, że w toku oględzin dokonano pomiarów jedynie dostępnych drzew, co do których nie było wątpliwości, że ich wiek przekraczał 5 lat. Ocena drzew została dokonana na podstawie ogólnej wiedzy dendrologicznej, doświadczenia i znajomości rodzaju drzew z gatunków, które zostały zniszczone i nie rokowały przeżycia. Pomiaru obwodu drzew dokonano w odległości 130 cm od szyi korzeniowej (obwód pierścienicy drzewa), przy czym do pomiaru przyjęto drzewa posiadające systemy korzeniowe i odcinek pnia w całości dłuższy niż 130 cm.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne