Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88755)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    08.06.2011

    Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2011 r., sygn. II OSK 1020/10

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie Sędzia NSA Joanna Banasiewicz Sędzia del. NSA Janina Kosowska (spr.) Protokolant Daniel Zdzieszyński po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lutego 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 1768/09 w sprawie ze skargi Z. D. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską do celów łowieckich oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. akt II SA/Wa 1768/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Z. D. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia[...]września 2009 r., Nr [...], w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską do celów łowieckich.

    Opisując stan faktyczny sprawy wskazał, iż decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r., Nr [...], Komendant Wojewódzki Policji w B., działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 15 ust. 1 pkt 6 i art. 20 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 ze zm.), zwanej dalej ustawą o broni, cofnął skarżącemu pozwolenie na posiadanie broni palnej myśliwskiej. W uzasadnieniu wskazał, iż otrzymał prawomocny wyrok Sądu Rejonowego w Z. II Wydział Karny z dnia [...] czerwca 2008 r., sygn. akt [...], uznający skarżącego winnym popełnienia czynu z art. 178a § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 ze zm.), zwanej dalej w skrócie kk, (prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości), należącego do katalogu przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Organ I instancji uznał, że prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu ma znaczenie dla kwestii posiadania broni. Uprawnienie to związane jest bowiem ściśle z ochroną bezpieczeństwa i porządku prawnego, natomiast naruszenie obowiązujących przepisów, i to pod wpływem alkoholu, jest przesłanką dla dokonania ponownej oceny w zakresie gwarancji przestrzegania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez osobę uprawnioną do posiadania broni. W takiej bowiem sytuacji należy rozważyć nie tylko interes strony, ale również interes bezpieczeństwa i porządku publicznego. Organ I instancji podkreślił, że prawo do posiadania broni nie jest prawem powszechnym i podlega reglamentacji administracyjnej. Od osób, którym przyznano takie prawo, należy wymagać bezwzględnego przestrzegania przepisów prawa z uwagi na związek prawa do broni ze sferą bezpieczeństwa i porządku publicznego. Mając na uwadze powyższe, organ I instancji przyjął, że skarżący, który prowadził pojazd w stanie nietrzeźwości, a więc popełnił przestępstwo umyślnie, naraził nie tylko własne życie i zdrowie, ale również życie i zdrowie innych uczestników ruchu, zatem nie daje gwarancji przestrzegania przepisów prawa w przyszłości. W tej sytuacji, pozytywna opinia koła łowieckiego czy tez komendanta komisariatu Policji, a także fakt prawidłowego przechowywania broni oraz popełnienie przestępstwa bez dysponowania bronią, zwłaszcza w kontekście ucieczki z miejsca kolizji oraz niepodporządkowania się poleceniom policjantów dokonujących kontroli stanu trzeźwości skarżącego, nie eliminują obawy co do użycia broni sprzecznie z interesem bezpieczeństwa i porządku publicznego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wskaźnik: Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2024 r.
    • Ułatwienia w dostępie do broni – zmiany wprowadzone ustawą deregulacyjną
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.