27.05.2011

Wyrok NSA z dnia 27 maja 2011 r., sygn. I OSK 1192/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie: sędzia NSA Anna Lech sędzia del. WSA Marian Wolanin (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Monika Myślak - Kordjak po rozpoznaniu w dniu 27 maja 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Wa 2014/09 w sprawie ze skargi Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia przez gminę z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 1 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Wa 2014/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2009 r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia przez gminę z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. nieodpłatnie własności nieruchomości.

Polskie Koleje Państwowe S.A. złożyła do Wojewody Małopolskiego wniosek o uwłaszczenie na mocy art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 84, poz. 948, ze zm.) szeregu działek w obrębie [...] w tym między innymi działek o nr [...],[...] i [...]. Na podstawie art. 17a ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191, ze zm.) Wojewoda Małopolski wszczął z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27.05.1990 r. wskazanych działek gruntu przez Gminę B., dlatego postępowanie z wniosku PKP S.A. o uwłaszczenie zawiesił. Następnie, decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. Nr [...] stwierdził nabycie przez Gminę B. własności wskazanych działek gruntu z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. Prawo własności do wymienionych działek gruntu Skarb Państwa nabył w drodze wywłaszczenia, na podstawie dwóch decyzji administracyjnych, ze wskazaniem na potrzeby PKP. Nie oznacza to jednak, że PKP uzyskały w ten sposób prawo zarządu do tych działek gruntu. Prawo zarządu mogło bowiem powstać albo w wyniku przekształcenia prawa użytkowania ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach (obowiązującej w dacie wydawania decyzji wywłaszczeniowych), albo na podstawie decyzji wydanej w oparciu o art. 38 ust. 2 ustawy z 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Ani jednak PKP S.A., ani też organy administracji publicznej nie przedstawiły aktu administracyjnego, który mógłby stanowić dowód ustanowienia prawa zarządu na rzecz PKP. Takim dowodem nie może być w szczególności decyzja Naczelnika Miasta i Gminy B. z dnia 27 lutego 1987 r. o ustaleniu opłaty rocznej z tytułu zarządu gruntami Skarbu Państwa. Decyzja ta nie wymienia numerów działek objętych opłatą za zarząd i nie ustanawia wprost zarządu na rzecz PKP. Prawa zarządu nie można zaś domniemywać. Skoro więc sporna nieruchomość nie pozostawała w zarządzie PKP, to podlegała komunalizacji w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy komunalizacyjnej. W wyniku złożonego odwołania przez PKP S.A. Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] września 2009 r. utrzymała w mocy decyzję Wojewody Małopolskiego wskazując, że postępowanie uwłaszczeniowe, na które powołuje się odwołujący, prowadzone na podstawie art. 34 i art. 34a ustawy o komercjalizacji PKP, nie odnosi się do komunalizacji z mocy prawa, określonej w art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 12 kwietnia 2005 r. sygn. akt K 30/04. Postępowanie uwłaszczeniowe prowadzone w trybie ustawy o komercjalizacji PKP nie może więc eliminować komunalizacji z mocy prawa. Przepisy konstytuujące PKP, w tym powojenne przepisy o Ziemiach Odzyskanych, nacjonalizacji i militaryzacji PKP, włącznie z dekretem o majątkach opuszczonych i poniemieckich, formułujące z natury rzeczy ogólne zasady dysponowania mieniem, nie mogły tworzyć po stronie PKP prawa zarządu do konkretnej geodezyjnie wyodrębnionej nieruchomości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty