28.04.2011

Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. I OSK 747/10

 

Dnia 28 kwietnia 2011 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Bujko (spr.), Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska, Sędzia del. NSA Iwona Tomaszewska, Protokolant asystent sędziego Tomasz Godlewski, po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Nadleśnictwa Toruń od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2009 roku sygn. akt IV SA/Wa 1609/09 w sprawie ze skargi Nadleśnictwa Toruń na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2009 roku nr [...] w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 grudnia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Nadleśnictwa Toruń na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2009 r. w przedmiocie reformy rolnej.

Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] maja 2009 r. Wojewoda Wielkopolski stwierdził, że majątek [...] stanowiący uprzednio współwłasność S.O., S.O., J.G. i J.G., położony na terenie miejscowości [...] w gminie [...] o łącznej powierzchni 130,1838 ha zapisany w księdze wieczystej [...] tom [...] karta [...], nie podpadał pod działanie przepisu art. 2 ust. 1 lit. e/ dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz.U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13 ze zm.). W ocenie organu, majątek ten nie spełniał przesłanek przejęcia go w trybie przepisów wymienionego dekretu. W dacie przejęcia na własność Państwa majątek nie był użytkowany rolniczo i znaczna jego część nie nadawała się do wykorzystania na cele rolne. Około 70% terenu dawnego majątku "[...]" nie została przeznaczona na cele wymienione w art. 1 ust. 2 dekretu. Ze względu na powierzchnię użytków rolnych wynoszącą mniej niż 100 ha majątek ten nie podlegał przepisom art. 2 ust. 1 lit. c/ dekretu o reformie rolnej.

Od powyższej decyzji odwołanie złożyło Nadleśnictwo Toruń podnosząc zarzut, że zawarte w opinii dr inż. J.T. z dnia 19 marca 2008 r., którą organ administracji uwzględnił wydając zakwestionowane decyzje, stwierdzenie, że przekazane Nadleśnictwu nieruchomości nie nadawały się do rolniczego wykorzystania, a tym samym, że majątek "[...]" nie podlegał przejęciu na rzecz Skarbu Państwa na podstawie dekretu o reformie rolnej, jest niezasadne. W dniu wejścia w życie dekretu o reformie rolnej przedmiotowy majątek składał się prawie wyłącznie z gruntów rolnych o powierzchni przekraczającej 100 ha. Las stanowił wówczas powierzchnię tylko 20,80 ha.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne