08.11.2011 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2011 r., sygn. I GSK 130/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz del. WSA Barbara Stukan-Pytlowany (spr.) Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 22 września 2010 r. sygn. akt I SA/Go 830/10 w sprawie ze skargi R. P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. P. Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w R. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. oddalił skargę R. P. Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] czerwca 2010 r. w przedmiocie klasyfikacji taryfowej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy. W dniu [...] maja 1998 r. R. P. Sp. z o.o. w W. zgłosiła do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu nowe samochody R. K. przeznaczone do transportu towarowego i zbudowane na bazie samochodu osobowego do 1000 kg. Zgłoszone samochody Spółka zaklasyfikowała do pozycji 8704 (kody towarów 8704 31 91 1 i 8704 21 91 1).

Decyzją z dnia [...] września 2000 r. Dyrektor Urzędu Celnego w R. uznał wyżej wymienione zgłoszenie celne za nieprawidłowe. Organ ocenił m.in., że zgłoszone samochody powinny być zaklasyfikowane do pozycji 8703 (kod PCN 8703 22 19 0 i 8703 32 19 0). Decyzją z dnia [...] stycznia 2001 r. Prezes Głównego Urzędu Ceł uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Rozpatrzywszy sprawę ponownie, decyzją z dnia [...] lutego 2001 r., Dyrektor Urzędu Celnego w R. powtórnie uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe. Tak jak poprzednio stwierdził, że zgłoszone samochody powinny być zaklasyfikowane do pozycji 8703. W ocenie organu o klasyfikacji taryfowej pojazdu decyduje jego rzeczywiste przeznaczenie, a w samochodach stanowiących przedmiot importu charakteru ich osobowego przeznaczenia nie zmieniło zamontowanie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową. W wyniku rozpatrzenia odwołania, decyzją z dnia 20 lipca 2001 r. Prezes Głównego Urzędu Ceł skorygował zaskarżoną decyzję w zakresie błędnie wskazanej podstawy prawnej, a w pozostałym zakresie utrzymał ją w mocy. Od powyższego rozstrzygnięcia R. P. Sp. z o.o. w W. wniosła skargę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty