Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.11.2011 Obrót gospodarczy

    Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. I GSK 485/11

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz del. WSA Jacek Czaja Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 29 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Go 1215/10 w sprawie ze skargi R. P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe; 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. P. Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Rz. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 października 2010 r., o sygn. akt I SA/Go 1215/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. oddalił skargę R. P. Spółka z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] października 2010 r., nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej.

    Sąd pierwszej instancji przy ponownym rozpoznaniu sprawy przyjął, mając na uwadze wiążącą ocenę prawną i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z dnia 2 lipca 2008 r., o sygn. akt I GSK 939/07, że zgłoszenie celne z 30 kwietnia 1998 r., do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu (po zakończeniu uszlachetniania biernego kratki działowej - procedura 4021) winno zostać zaklasyfikowane do kodu taryfy celnej 8703 22 19 0 i podane procedurze celnej dopuszczenia do obrotu (symbol 4000) i podlegać stawce celnej wynoszącej 20 % jako pojazdy samochodowe osobowo - towarowe a nie do kodu 8704 31 91 ze stawką celną 25 % jako nowe pojazdy samochodowe do transportu towarowego zabudowane na bazie nadwozia samochodu osobowego. Uznano zatem, ze o klasyfikacji taryfowej pojazdu decyduje jego rzeczywiste przeznaczenie a charakter ich osobowego przeznaczenia nie zmieniło zamontowanie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową. Ocena powyższa wynikała także z opinii biegłego z dziedziny ruchy drogowego i wypadków drogowych oraz techniki pojazdów samochodowych w związku z przedstawionym przez R. P. Spółkę z o.o. w W. świadectwem homologacji określonego jako dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej. Biegły w opinii nr [...] z dnia 5 sierpnia 2009 r. stwierdził, że art. 2 pkt 40 i 42 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r., - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) zawiera definicję samochodu osobowego oraz samochodu ciężarowego. Przyjął, że wydane przez właściwego Ministra świadectwo homologacji administracyjne w Rzeczpospolitej Polskiej zmieniło przeznaczenie samochodów z osobowego na ciężarowy. Importowane pojazdy marki R. zostały wyprodukowane przez producenta jako samochody osobowe. Zmiana przeznaczenia pojazdów nastąpiła bez zmiany typu pojazdów oraz zmian konstrukcyjnych. W opinii uzupełniającej o nr [...] z 18 lutego 2010 r. biegły jednoznacznie stwierdził, że cechy charakterystyczne budowy i wyposażenia pojazdów będących przedmiotem opinii jak wyposażenie tapicerskie całego nadwozia, ogrzewanie wewnątrz całego nadwozia, przeszklenie całego nadwozia, pasy bezpieczeństwa dla pasażerów kanapy tylnej, konstrukcje drzwi bocznych, tylnych, klimatyzacja wewnątrz całego nadwozia świadczą, że podstawowym przeznaczeniem przedmiotowych pojazdów jest przewóz osób oraz ich bagażu. O tym czy pojazd samochodowy jest osobowym czy ciężarowym decydują nadane mu przez producenta cechy konstrukcyjne typowe dla tych typów. Samochody posiadające wyżej wymienione cechy wskazują wyraźnie na przeznaczenie tych typów pojazdów do przewozu osób, bowiem nie produkuje się pojazdów z takim wyposażeniem do przewozu ładunków. W świetle wiedzy cechy przedmiotowych pojazdów wskazują, że są to samochody osobowe.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Przewodnik podatkowy inwestora - prawo celne
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 141 174 185 190
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 194 197
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.