Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    17.11.2011

    Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. II GSK 1250/10

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 28 kwietnia 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 140/10 w sprawie ze skargi S. B. na decyzję K. G. P. S. P. z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie skierowania na powtórny egzamin 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. B. na rzecz K. G. P. S. P. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia [...] kwietnia 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 140/10, oddalił skargę S. B. na decyzję Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] listopada 2009 r. w przedmiocie skierowania na powtórny egzamin.

    Sąd I instancji przytoczył następujący stan faktyczny.

    M. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej pismem z dnia [...] maja 2009 r. powiadomił Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej o nieprawidłowościach w działalności rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych S. B, przy uzgadnianiu projektu budynku "O. K." przy ul. L. [...] w K.

    Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej wszczął postępowanie wyjaśniające, które swoim zakresem obejmowało analizę projektu budowlanego pt. "Przebudowa istniejącego budynku wraz z budową obiektu O.K. i zaplecza administracyjno-technicznego".

    W wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzono szereg nieprawidłowości, które miały wpływ na bezpieczeństwo pożarowe, a to:

    1) przekroczenie dopuszczalnej długości dojścia ewakuacyjnego dla dróg ewakuacyjnych prowadzących od wyjść ewakuacyjnych z Loży VIP na poziomie + 9,50 do wyjść do innej V strefy pożarowej ("budynku administracyjno-technicznego") lub do wyjść na zewnątrz budynku, usytuowanych na poziomie ± 0,00. Zaprojektowane długości dojść przy zapewnionym jednym dojściu ewakuacyjnym wynoszą: 30 m dla dojść prowadzących do innej strefy pożarowej, a w przypadku dojść do wyjść na zewnątrz budynku 59 m i 74 m, podczas gdy dopuszczalna długość dojścia ewakuacyjnego dla rozpatrywanego przypadku, zgodnie z § 256 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), wynosi 10 m. Taka sytuacja ma miejsce, ponieważ zgodnie z zasadami określania dojścia ewakuacyjnego opisanymi w § 256 ust. 1, 2 i 3, na odcinku drogi ewakuacyjnej (za wyjściem z Loży VIP) występuje jedno dojście ewakuacyjne. Brak drugiego dojścia ewakuacyjnego wynika z braku możliwości dojścia do drugiej klatki schodowej, z uwagi na niezaprojektowanie na tym poziomie, tak jak to ma miejsce na innych poziomach, połączenia pomiędzy klatkami, realizowanego przez otwarte galerie. Wyjaśnienie przedstawione przez rzeczoznawcę w piśmie z dnia [...] lipca 2009 r. dotyczące zapewnienia dwóch dojść ewakuacyjnych jest zatem sprzeczne z sytuacją występującą w uzgodnionym projekcie budowlanym. W tym stanie faktycznym stwierdzono, że zaprojektowane długości dojść ewakuacyjnych od wyjść zlokalizowanych na poziomie + 9,50, przekraczają wartość dopuszczalnej przez przepisy techniczno-budowlane długości dojścia ewakuacyjnego o 200%. Powyższa nieprawidłowość, zgodnie z aktualnymi przepisami § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80, poz. 563), stanowi podstawę do uznania istniejącego budynku za zagrażający życiu ludzi w wyniku niezapewnienia w nim możliwości bezpiecznej ewakuacji;

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.