Wyrok NSA z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. II GSK 767/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska (spr.) Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 27 lipca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 28 stycznia 2010 r. sygn. akt VI SA/Wa 1932/09 w sprawie ze skargi R. G. S. Spółki z o.o. w G. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia o uznaniu gier za gry na automatach 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz R. G. S. Spółki z o.o. w G. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 28 stycznia 2010 r., sygn. akt VI SA/Wa 1932/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., po rozpoznaniu sprawy ze skargi R. G. S. Spółki z o.o. w G. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] września 2009 r., w przedmiocie uznania gier za gry na automatach, uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2009 r., stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu oraz zasądził od Ministra Finansów na rzecz skarżącej Spółki zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podał, że w związku z pismem Urzędu Celnego w S. z dnia 14 kwietnia 2009 r. o rozstrzygnięcie w trybie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.) co do charakteru gier na automatach: [...] - w D. B. "F." przy ul. B. [...] w S., Minister Finansów wszczął postępowanie administracyjne we wskazanym przedmiocie.
Minister Finansów decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r. rozstrzygnął, iż wymienione gry są grami na automatach w rozumieniu ustawy o grach i zakładach wzajemnych. W uzasadnieniu organ wskazał, że gry prowadzone na tych automatach są grami na urządzeniach elektromechanicznych. Opisując budowę urządzenia oraz przebieg gier stwierdził, że automaty wyposażone są we wrzutniki monet. Po zakredytowaniu automatów monetami o odpowiednich nominałach grający otrzymuje punkty kredytowe, za które może prowadzić grę (kontrolujący wykorzystali monetę o nominale 1 złotych - 4 minuty). W przypadku wygranej gracz uzyskuje dodatkowe punkty kredytowe, za które może prowadzić dalszą grę bez ponoszenia dodatkowych opłat. Automaty mają zamontowany ogranicznik maksymalnego czasu gry. Wnosząc opłatę za grę gracz ma jedynie prawo do rozpoczęcia gry o czasie zależnym od przypadku. Celem i wygraną jest kontynuowanie (przedłużenie) gry, jednakże nie dłużej niż pozwala na to wbudowany ogranicznik maksymalnego czasu gry. Przegraną jest krótsza gra, a wygraną możliwość jej kontynuowania. Przy czym - w ocenie organu - nie ma istotnego znaczenia fakt, czy tak rozumianą wygraną można skonsumować rozpoczynając nową grę, czy też grając dalej w tę samą grę, czyli przechodząc na dalsze etapy gry. Fakt ograniczenia maksymalnego czasu gry - zdaniem organu - w żadnym wypadku nie powoduje, iż taka wygrana traci cechy wygranej w rozumieniu ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Organ wskazał, że w sytuacji, gdy po upływie określonego czasu gracz posiadał większą od zera liczbę punktów, automat blokował dalszy proces gry, pozostawiając na liczniku liczbę pozostałych punktów. Ponowne wrzucenie monety powodowało, że gracz miał do dyspozycji nowe kredyty oraz te nie wykorzystane w poprzedniej grze. Wobec tego grający miał możliwość - grając na ww. automatach, wygrać punkty zapewniające kontynuowanie gry.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty