01.09.2011

Wyrok NSA z dnia 1 wrzenia 2011 r., sygn. II GSK 836/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Ludmiła Jajkiewicz Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 1 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E.B. - Zakład Przetwórstwa Mięsnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 lutego 2010 r. sygn. akt VI SA/Wa 1961/09 w sprawie ze skargi E.B. - Zakład Przetwórstwa Mięsnego na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od E.B. - Zakład Przetwórstwa Mięsnego E.B. G. na rzecz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 23 lutego 2010 r., sygn. akt VI SA/Wa 1961/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę E.B. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z [...] września 2009 r. w przedmiocie kary pieniężnej za nieprowadzenie klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP.

Sąd oparł się na następującym stanie sprawy.

Decyzją z [...] kwietnia 2009 r. Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych (JHARS) w P., wydaną na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 15a ust. 1 i art. 21 ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 187, poz. 1577 ze zm., dalej jako ustawa o jakości handlowej) oraz art. 42 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1234/2007 z 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (Dz. U. L 299, zwane dalej rozporządzeniem nr 1234/2007) wymierzył E.B. karę w wysokości 1000 zł. W uzasadnieniu organ wskazał, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w Zakładzie Przetwórstwa Mięsnego E.B. w dniu 26 marca 2009 r. stwierdzono, że nie jest prowadzona klasyfikacja tusz wieprzowych w systemie EUROP, co stanowi naruszenie ww. przepisów. Organ podniósł, że skórowanie i przetwarzanie 100% uzyskanych tusz wieprzowych w zakładzie skarżącej nie usprawiedliwia braku klasyfikacji tusz w tym systemie. W ubojni należącej do skarżącej w latach 2007 -2008 dokonywano tygodniowo średniorocznie uboju powyżej 200 sztuk, co obligowało ją do klasyfikacji, jednakże w zakładzie tym nie było aparatu do klasyfikacji, nie był zatrudniony również rzeczoznawca i nie sporządzono protokołów z ustalania klas jakości tusz wieprzowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp