11.03.2011 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 11 marca 2011 r., sygn. II GSK 342/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Krystyna Józefczyk Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 27 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Lu 390/09 w sprawie ze skargi E. G. na decyzję Dyrektora Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w E. z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania płatności dla gospodarstwa niskotowarowego oddala skargę kasacyjna

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 390/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. uchylił decyzję Dyrektora Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] czerwca 2009 r. o nr [...] w sprawie skargi E. G. w przedmiocie wstrzymania płatności dla gospodarstwa niskotowarowego. Stwierdził także, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.

Sąd pierwszej instancji nie podzielił stanowiska organów obu instancji, że E. G. uchybił 7-dniowemu terminowi prawa materialnego (niepodlegającego przywróceniu) do złożenia oświadczenia o zrealizowaniu przedsięwzięcia zgodnie z planem rozwoju gospodarstwa niskotowarowego. Przyjął, że termin ten nie ma zastosowania, skoro nie został wymieniony w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielenia pomocy finansowej na wspieranie gospodarstw niskotowarowych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 286, poz. 2870 ze zm.). W ocenie Sądu pierwszej instancji, wstrzymanie płatności dla gospodarstwa niskotowarowego w czwartym i piątym roku jej wypłaty następuje, jeżeli producent rolny nie dotrzymał warunków określonych w § 8 ust. 1, wprost zgodnie z § 9 ust. 1 tego rozporządzenia. Unormowanie § 9 ust. 1 nie obejmuje sytuacji, w której producent rolny nie dotrzymał wykonania terminu określonego w § 8 ust. 2 tego rozporządzenia. Wstrzymanie płatności z § 9 ust. 1 jest rygorem dla producenta rolnego, który nie przestrzega zasad korzystania z pomocy finansowej na wspieranie gospodarstwa niskotowarowego. Ten rygor sprowadza się do pozbawienia producenta rolnego, który nie przestrzega zasad korzystania z pomocy finansowej na wspieranie gospodarstwa niskotowarowego, prawa do kontynuowania tej pomocy w czwartym i piątym roku. Przesłanki zastosowania wstrzymania wprowadzone zostały przepisami szczególnymi. Przesłanki zastosowania tego rygoru nie mogą być wykładane przez organ ponad ściśle treść § 9 ust. 1 tego rozporządzenia. Stanowisko organów błędnie prowadzi do wstrzymania jedynie z uwagi na niezachowanie przez producenta terminu określonego w § 8 ust. 2. Pomija fakt, że niezachowanie terminu nie jest jeszcze przesłanką wstrzymania płatności z § 9 ust. 1, gdyż przepis ten nie odwołuje się do § 8 ust. 2.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty