Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. I GSK 1164/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędzia del. WSA Marzenna Kosewska (spr.) Protokolant Grzegorz Heleniak po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. Spółki z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 9 lipca 2009 r. sygn. akt III SA/Łd 223/09 w sprawie ze skargi M. Spółki z o.o. w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Ł. do ponownego rozpoznania; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł. na rzecz M. Spółki z o.o. w Ł. kwotę 320,- zł (trzysta dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. akt [...], Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. oddalił skargę "M. M." Spółki z o.o. z siedzibą w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe, którą to decyzją organ odwoławczy uchylił w całości decyzję Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. z dnia [...] r. nr [...] i orzekł iż nie było podstaw do weryfikacji przyjętego przez spółkę w zgłoszeniu celnym kodu taryfy celnej, towarów wskazanych w poz. 1 i 2 zgłoszenia uznając dokonane przez skarżącą zgłoszenie celne za nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki celnej określił kwotę niedoboru należności celnych w wysokości [...] złotych
Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organu odwoławczego, który stwierdził, że dokonane przez skarżącą spółkę zgłoszenie celne według dokumentu SAD z dnia [...] r. o numerze [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu towar w postaci dietetycznych środków spożywczych zaklasyfikowanych do pozycji 2106 90 92 0 Taryfy celnej (poz. 1) oraz 2106 90 98 0 (poz. 2) - nie jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki celnej. Zdaniem organu celnego, do towaru zgłoszonego w poz. 1 należało zastosować stawkę celną autonomiczną 20%, zaś do towaru z poz. 2 - konwencyjną stawkę celną 25%. Nie było natomiast podstaw do zastosowania do tych towarów zadeklarowanej przez stronę zawieszonej stawki celnej 0%. Zawieszona stawka celna została ustanowiona dla preparatów klasyfikowanych do kodów 2106 90 92 0 i 2106 90 98 0 Taryfy celnej mających charakter dietetycznych środków spożywczych oraz preparatów witaminowych, mineralno - witaminowych, także zawierających produkty roślinne, posiadających pozwolenie na dopuszczenie do obrotu wydane przez Ministra Zdrowia. Skoro skarżąca spółka nie załączyła do zgłoszenia celnego wymaganego, wydanego przez Ministra Zdrowia pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, to brak było podstaw do zastosowania zawieszonej stawki celnej 0% ustanowionej w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie zawieszenia pobierania ceł od niektórych towarów (Dz. U. Nr 226, poz. 2235, ze zm.)
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty