Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606507)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    29.11.2011 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. II FSK 992/10

    Tylko przychody uzyskane ze sprzedaży trumien zakupionych w celu dalszej sprzedaży jako towaru handlowego, bez jednoczesnego wykonania usługi pogrzebowej, stanowią przychody z tytułu usług w zakresie handlu opodatkowane stawką ryczałtu 3% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Protokolant Dorota Żmijewska, po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 2 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Lu 525/09 w sprawie ze skargi K. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 29 czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych za 2007 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 900 (słownie: dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 grudnia 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w sprawie o sygnaturze akt I SA/Lu 525/09, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) dalej u.p.p.s.a., oddalił skargę K.S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L., w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego. Zaskarżoną do Sądu decyzją z dnia 29 czerwca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w L. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w R. z dnia 20 listopada 2008 r., wydaną w przedmiocie określenia K. S. zobowiązania w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych za 2007 r. w kwocie 18 601 zł. W uzasadnieniu wskazano, że podstawą wydania decyzji przez organ I instancji były ustalenia dokonane w postępowaniu kontrolnym, z których wynika, że prowadząc ewidencję przychodów dla potrzeb zryczałtowanego podatku dochodowego za rok 2007, podatnik nieprawidłowo podzielił przychody z tytułu świadczenia usług pogrzebowych udokumentowanych fakturami VAT na usługę pogrzebową i sprzedaż trumny. Do tak podzielonych przychodów podatnik stosował zróżnicowane stawki ryczałtu w wysokości: 8,5% dla usług pogrzebowych i 3% dla sprzedaży trumny. Tymczasem działalność podatnika polegająca na kompleksowym świadczeniu usług pogrzebowych powinna być opodatkowana stawką ryczałtu przewidzianą dla usług, tj. 8,5%. Dyrektor Izby Skarbowej w L. w zaskarżonej decyzji wskazał, że z poczynionych w sprawie ustaleń faktycznych wynika bezspornie, że w 2007 r. podatnik świadczył usługi polegające na kompleksowej obsłudze pogrzebów, wystawiając w związku tym faktury VAT, w treści których w odrębnych pozycjach wykazywane były należne przychody z tytułu usługi pogrzebowej i dokonanych w jej ramach usługi sprzedaży trumny. Wynikające z faktur przychody w kwotach netto wykazywał w ewidencji przychodów za 2007 r. i opodatkowywał ryczałtem wg stawki 8,5 %, dla usług i 3% z tytułu sprzedaży trumien, która zdaniem podatnika była usługą w zakresie handlu. Tymczasem według stanowiska organów, z zebranego materiału dowodowego wynikało, że K.S. wykonywał kompleksową obsługę pogrzebów, sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 93.03 pogrzeby i działalność pokrewna, na którą składa się między innymi: grzebanie zwłok, przygotowanie zwłok do pochówku, przeprowadzenie pogrzebu, wynajmowanie miejsca w domach pogrzebowych, wynajmowanie lub sprzedaż grobów, opieka nad grobami. Potwierdzają to zarówno wyjaśnienia i zeznania podatnika jak i zeznania świadków. Z wyjaśnień złożonych 12 marca 2009 r. wynika, że w ramach prowadzonej działalności podatnik nie wykonywał usług polegających na sprzedaży trumien jako towaru handlowego bez świadczenia kompleksowej usługi pogrzebowej i nie prowadził też odrębnej sprzedaży utensyliów pogrzebowych i wieńców. Usługi w zakresie handlu nie były więc realizowane. Z treści wystawionych przez podatnika faktur VAT wynika, iż fakturowane czynności należy traktować, jako jedne całościowe usługi zaliczane do kategorii 93.03 - pogrzeby i działalność pokrewna. Organy argumentowały, że zeznania podatnika potwierdziły wcześniejsze ustalenia o świadczeniu w 2007 r. jedynie kompleksowych usług pogrzebowych, polegających na przygotowaniu zwłok do pochówku, dostarczeniu trumny, ułożeniu zwłok w trumnie, przewiezieniu zwłok na miejsce pochówku i pochówek. Potwierdziły je także zeznania pracowników strony. Z opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego wynika, że świadczone usługi polegające na kompleksowej obsłudze pogrzebów, bez dokonywania odrębnej sprzedaży trumien i utensyliów pogrzebowych, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późno zm.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.03.1 "Usługi pogrzebowe i pokrewne". Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późno zm.) w/w usługi mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 93.03.1 "Usługi pogrzebowe i pokrewne". Natomiast w związku z § 3 powołanego rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r., zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późno zm.) w/w usługi mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 93.03.1 "Usługi pogrzebowe i pokrewne". Mając na względzie powyższe ustalenia oraz treść art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym organ odwoławczy stwierdził, że przychód osiągnięty przez podatnika w 2007 r. z tytułu działalności podlegał opodatkowaniu 8,5 % stawką. Wypowiadając się natomiast do podniesionej w odwołaniu kwestii uwzględnienia w rozpatrywanej sprawie definicji działalności w zakresie handlu zawartej w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz kwestii przyjęcia, iż dokonywana sprzedaż trumien w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej jest zgodna z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, organ odwoławczy wskazał, że tylko przychody uzyskane ze sprzedaży trumien zakupionych w celu dalszej sprzedaży jako towaru handlowego, bez jednoczesnego wykonania usługi pogrzebowej, stanowią przychody z tytułu usług w zakresie handlu opodatkowane stawką ryczałtu 3%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b wyżej cytowanej ustawy. W ustalonym w niniejszej sprawie stanie faktycznym, sytuacja taka jednak nie miała miejsca. Z kolei odnosząc się do podniesionych w odwołaniu zarzutów, iż podatnik zastosował się do informacji podatkowej z dnia 30 września 2004 r., znak: US II 415/7/04, organ odwoławczy wskazał, że informacje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nie były wydawane ani w formie decyzji, ani też w formie postanowienia. Organ zauważył, że zgodnie z mającym w niniejszej sprawie zastosowanie art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym w roku 2004, zastosowanie się przez podatnika do pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nie może mu szkodzić, jednakże nie zwalnia go z obowiązku zapłaty podatku. Organ podniósł więc, że zastosowanie się podatnika do informacji może stanowić przesłankę do umorzenia zaległości podatkowych, jeżeli zaległości te powstały na skutek zastosowania się do takiej informacji. Natomiast osoba, która zastosowała się do wyjaśnień organów administracyjnych nie może ponosić skutków błędów jakie organy te dopuściły się udzielając wyjaśnień, lecz argument ten nie może spowodować podważenia legalności zaskarżonej decyzji w sytuacji, gdy organ podatkowy rozstrzyga sprawę merytorycznie.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Opodatkowanie najmu krótkoterminowego
    • Jaką stawką ryczałtu opodatkować kwoty otrzymane z ubezpieczenia OC, AC i GAP za leasingowany samochód – interpretacja MF
    • Jaka stawka ryczałtu dla usług pośrednictwa w sprzedaży samochodów
    • Jaka stawka ryczałtu na wytwarzanie aparatów ortodontycznych i modeli gipsowych?
    • Działalność w Internecie – w orzecznictwie i interpretacjach
    • USTAWA z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Art./§ 4 12
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    23.06.2025 Podatki
    Prawo kontynuowania opodatkowania ryczałtem przychodów z działalności gospodarczej po zmianie formy zatrudnienia - Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.343.2025.3.KKO
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Możliwość wyboru opodatkowania ryczałtem przy ponownym otwarciu działalności gospodarczej w tym samym roku podatkowym - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.325.2025.2.MGR
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami wg PKWiU 70.22.20.0 stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.366.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie najmu prywatnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dla osób fizycznych - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.384.2025.1.KKO
    Czytaj więcej
    18.06.2025 Podatki
    Możliwość rozliczania przychodów z działalności gospodarczej lekarza specjalisty w formie ryczałtu po zakończeniu umowy rezydenckiej i zmianie zakresu obowiązków - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.230.2025.3.PR
    Czytaj więcej
    18.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem usług pod kodem PKWiU 62.02.30.0 przy stawce 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    17.06.2025 Podatki
    Stawka podatku ryczałtowego dla działalności związanej z produkcją materiałów audiowizualnych i wynagrodzeń z reklam - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.207.2025.2.AW
    Czytaj więcej
    17.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług doradztwa technicznego sklasyfikowanych pod PKWiU 71.12.11.0 stawką ryczałtu 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.337.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Usługi doradcze w zakresie oprogramowania a ryczałt w wysokości 12% - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.251.2025.2.MS
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami stawką 8,5% ryczałtu dla przychodów sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.421.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtowe dochodów z działalności gospodarczej przy świadczeniu usług na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.225.2025.2.KK
    Czytaj więcej
    13.06.2025 Podatki
    Stawka ryczałtu dla usług wspomagających działalność gospodarczą według PKWiU 82.99.19.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.324.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    13.06.2025 Podatki
    Stawka ryczałtu 12% dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania w kontekście PKWiU 62.02.30 - Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.226.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    12.06.2025 Podatki
    Możliwość opodatkowania działalności audytowej ryczałtem 8,5% w kontekście PKWiU 62.02.30.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.229.2025.2.MH
    Czytaj więcej
    12.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem dochodów z działalności gospodarczej świadczonej przez osoby fizyczne na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.266.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    11.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami w branży IT ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.227.2025.2.MH
    Czytaj więcej
    11.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie przychodów z usług wg PKWiU 59.12.14.0, 59.12.19.0 oraz 74.10.19.0 stawką ryczałtu 8,5% i 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.418.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% dla przychodów sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.220.2025.2.PR
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie działalności gospodarczej ryczałtem przez osoby fizyczne w kontekście PKD 70.20.Z i możliwość stosowania stawki 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.361.2025.1.DS
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem usług biegłego psychiatry dla sądów według stawki 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.301.2025.2.DS
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie działalności doradczej według stawki ryczałtowej 8,5% w kontekście PKWiU 74.90.19.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.178.2025.2.AP
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Możliwość zastosowania stawki ryczałtu 8,5% na podstawie PKWiU 70.22.20 dla pozostałych usług zarządzania projektami - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.397.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    05.06.2025 Podatki
    Możliwość stosowania ryczałtu 8,5% dla działalności gospodarczej świadczonej na rzecz byłego zleceniodawcy z PKWiU 82.11.10.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.179.2025.2.KB
    Czytaj więcej
    05.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem usług biznesowych w branży IT według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy - Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.359.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.