Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. II FSK 299/10
Skoro podjęcie decyzji o udzielaniu pomocy de minimis pozostaje w kompetencji państwa członkowskiego, podwyższenie pułapu tej pomocy wymagałoby ustalenia kolejnej podstawy w ramach prawa krajowego. Wynika to także z art.5 rozporządzenia Komisji (WE) z 2006 r., który nakazuje stosować to rozporządzenie, przy uwzględnieniu wskazanych w tym przepisie warunków, do pomocy przyznanej przed jego wejściem w życie jedynie podmiotom gospodarczym działającym w sektorze transportu oraz podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA del. Teresa Porczyńska (sprawozdawca), Protokolant Tomasz Jankowski, po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 października 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 389/09 w sprawie ze skargi W. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 16 marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od W. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 października 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 389/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę W. Sp. z o.o. z siedzibą w W. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 16 marca 2009 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r.
Z przyjętego przez Sąd stanu faktycznego ustalonego w postępowaniu administracyjnym wynika, że Burmistrz Miasta A. decyzją z dnia 31 grudnia 2008 r. określił skarżącej spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za rok 2008. W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że wskazane zobowiązanie w wysokości 156.874,00 zł zostało pomniejszone o kwotę zwolnienia przyznanego na podstawie Uchwały nr XXV/208/205 Rady Miejskiej w Człuchowie z dnia 11 kwietnia 2005 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tj. o 68.091,32 zł. Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że przedmiotowa uchwała dawała możliwość korzystania przez przedsiębiorcę z 3 letniego zwolnienia, jednak kwota zwolnienia nie mogła przekroczyć 100.000 euro. Podatnik, na mocy tejże uchwały uzyskał już zwolnienie w 2005 r. (w grudniu) oraz w latach 2006 i 2007 na kwotę stanowiącą równowartość 81.199,59 euro. W związku z powyższym wysokość zwolnienia, jaką mógł uzyskać w 2008 r. to 18.800,41 euro, co stanowi równowartość 68.091,32 zł. W złożonej korekcie deklaracji na podatek od nieruchomości za rok 2008 spółka zadeklarowała 13.871,00 zł. Jest to kwota należna za grudzień 2008 r. Pozostała kwota, należna za okres od stycznia do listopada 2008 r., w wysokości 143.003,00 zł podlegała, według spółki, zwolnieniu na podstawie powołanej wcześniej uchwały. W ocenie organu podatkowego pierwszej instancji jest to niezgodne z progiem pomocy wskazanym w przedmiotowej uchwale.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty