29.09.2011 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 wrzenia 2011 r., sygn. I FSK 1609/10

W sytuacji, gdy jako nabywca opodatkowanych usług związanych z realizacją wspólnego przedsięwzięcia występuje tylko skarżąca, fundamentalna dla podatku od towaru i usług zasada neutralności tego podatku w opisanym układzie stosunków prawnych może być respektowana jedynie poprzez tzw. refakturowanie połowy kosztów usług budowlanych przez skarżącą na gminę będącą partnerem przedsięwzięcia. Skarżąca występować bowiem będzie przy nabywaniu usług w imieniu własnym, ale również - do wartości realizowanego przedsięwzięcia, w której partycypuje partnerska gmina - na jej rzecz.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia WSA (del.) Inga Gołowska, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 29 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 czerwca 2010 r., sygn. akt III SA/Gl 617/10 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 12 listopada 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od Gminy W. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.

1.1. Wyrokiem z 8 czerwca 2010 r., sygn. akt III SA/Gl 617/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w sprawie ze skargi Gminy W. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 12 listopada 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług, stwierdzając, że nie podlega ona wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, oraz zasądził na rzecz skarżącej koszty postępowania.

1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że wnioskiem z 24 sierpnia 2009 r. strona wskazała, że - jako beneficjent - złoży w październiku 2009r. wniosek o realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 pod nazwą Budowa tras do narciarstwa biegowego w partiach szczytowych M. Wnioskodawca zaznaczył, że projekt ten będzie finansowany z budżetów dwóch gmin, tj. Gminy W., która jest liderem projektu oraz Gminy C., będącej partnerem projektu. Powstałe trasy narciarstwa nie będą stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z obiektu. Nabywcą towarów i usług będzie wyłącznie lider projektu, tj. Urząd Gminy w W., majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie stanowił własność Gminy W. do czasu upływu okresu trwałości projektu, tj. do czasu 5 lat liczonego od daty oddania przedsięwzięcia do użytku. Majątkiem zarządzać będzie jednostka organizacyjna Gminy - Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w W. Ponadto wnioskodawca wskazał, że partner projektu, po podpisaniu umowy o jego dofinansowanie, przekaże swój wkład własny w formie dotacji na pisemny wniosek lidera, zgodnie z harmonogramem płatności na poszczególne lata realizacji projektu. Po pięciu latach trwania projektu nakłady poniesione na jego realizację zostaną rozliczone, na podstawie dokumentów księgowych oraz odpowiednio do wysokości wnioskowanych wkładów własnych od przyznanego dofinansowania. Środki dofinansowania mają być przekazane na konto lidera projektu, który - jako aplikujący o środki unijne - będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Lider będzie zawierał umowę i będzie wyłącznie odpowiedzialnym wobec dysponenta środków unijnych. Lider ma być też odpowiedzialny za bieżącą koordynację prac związanych z przygotowaniem, realizacją i rozliczeniem projektu, w tym za informowanie instytucji zarządzającej o wszelkich zaistniałych nieprawidłowościach. Z kolei Gmina C., jako partner projektu, odpowiedzialna będzie m.in. za: dostarczenie liderowi wszystkich niezbędnych informacji, dokumentów, zaświadczeń, oświadczeń, opinii itp. dla potrzeb opracowania wstępnego oraz ostatecznego studium wykonalności projektu, wniosku o dofinansowanie projektu, dokumentacji projektowej, uzyskania pozwolenia na budowę, podpisania umowy o dofinansowanie; uzyskanie wymaganych prawem opracowań, dokumentów, zezwoleń, opinii, decyzji dla potrzeb realizacji projektu; zabezpieczenie środków na pokrycie wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 67.530,66 zł w ramach własnego budżetu, w latach 2010-2011; rzetelne oraz terminowe przekazywanie liderowi projektu informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu tj. sporządzenia wniosków o płatność, sprawozdań, raportów itp.; przestrzeganie obowiązków związanych z promocją i informacją projektu; zachowanie trwałości projektu przez okres min. 5 lat od daty przekazania przedsięwzięcia do użytku; współdziałanie z liderem projektu w zakresie osiągnięcia założonych wskaźników produktu i rezultatu projektu, w tym wspólna organizacja imprez sportowo - rekreacyjnych; udział w spotkaniach organizowanych przez lidera projektu; pokrywanie kosztów organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych z własnej inicjatywy; przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do 31 grudnia 2020 r., a w przypadku zmiany siedziby bądź zaprzestania, zawieszenia lub likwidacji działalności przed upływem ww. okresu powiadomienia IZ RPO WSL o miejscu przechowywania dokumentów; niezwłoczne informowanie lidera projektu o wszystkich istotnych okolicznościach mających znaczenie dla projektu oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień. Wnioskodawca wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Trasy do narciarstwa biegowego będą udostępniane nieodpłatnie zarówno społeczności lokalnej, jak i innym chętnym. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w W. W związku z powyższym zadano pytanie, czy Gmina W. ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w zakresie realizacji ww. inwestycji, uznając jednocześnie, że takie prawo jej nie przysługuje.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne