17.09.2010

Wyrok NSA z dnia 17 września 2010 r., sygn. II OSK 1471/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie Sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz (spr.) Sędzia del. NSA Leszek Kiermaszek Protokolant Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 17 września 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia "S." z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 6 maja 2009 r., sygn. akt II SA/Rz 541/08 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "S." z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie udzielenia pozwolenia na usunięcie drzew z nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II OSK 1471/09 U z a s a d n i e n i e

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 6 maja 2009 r. sygn. akt II SA/Rz 541/08 po rozpoznaniu skargi Stowarzyszenia "S." na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia [...] czerwca 2008 r. utrzymującą w mocy decyzję tego organu z dnia [...] kwietnia 2004 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji z dnia [...] grudnia 2007 r. w sprawie udzielenia pozwolenia na usunięcie drzew z nieruchomości - oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku wskazano, iż decyzja w trybie zwykłym została wydana na wniosek Gminy J. i dotyczyła zgody na usunięcie 35 drzew oznaczonych na dołączonej do wniosku mapie z terenu cmentarza w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm./. Orzeczono przy tym o nie pobieraniu opłaty w związku z art. 86 ust. 1 pkt 4 i 9 ustawy o ochronie przyrody. We wniosku podpisanym przez Burmistrza Gminy J. z dnia [...] października 2007 r. podano, że drzewa ze względu na zły stan stanowią zagrożenie dla ludzi, grobowców i pomników nagrobnych. Teren stanowi własność Gminy J. Do wniosku dołączono dokumentację p.n. "Inwentaryzacja szczegółowa zieleni cmentarnej z wyszczególnieniem zabiegów pielęgnacyjnych, wytypowaniem drzew do wycinki i projektem dosadzeń roślinnych", przewidziano dosadzenie 32 sztuk drzew iglastych. Dołączono również wniosek 110 mieszkańców skierowany do Burmistrza Miasta Gminy J. postulujący wycinkę 56 drzew na terenie cmentarza w celu poprawienia bezpieczeństwa. Wydanie decyzji poprzedziła rozprawa administracyjna przeprowadzona w dniu [...] grudnia 2007 r. połączona z oględzinami. Decyzja stała się ostateczna w dniu [...] grudnia 2007 r. Wnioskujące o stwierdzenie nieważności ww. decyzji Stowarzyszenie, dopuszczone do udziału na prawach strony postanowieniem z dnia [...] lutego 2008 r. zarzuciło, że kwestionowana decyzja została wydana z naruszeniem interesu społecznego, przepisów ustawy o ochronie przyrody i ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W ocenie Stowarzyszenia decyzja narusza art. 156 ( 1 pkt 2 i pkt 4 kpa. Orzekając o odmowie uwzględnienia wniosku Samorządowe Kolegium Odwoławcze stwierdziło, że nie można uznać, iż organem właściwym w sprawie był Wojewódzki Konserwator Zabytków, jak to twierdziło Stowarzyszenie, gdyż teren nieruchomości nie jest wpisany do rejestru zabytków. Ochroną wynikającą z decyzji z dnia [...] listopada 2007 r. o wpisie do rejestru zabytków jest wyłącznie kaplica i dwa drzewa rosnące w bezpośrednim jej sąsiedztwie, zaś tych drzew nie dotyczył wniosek Gminy J. Decyzja o wyrażeniu zgody na usunięcie drzew nie została wydana bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. Stosownie do art. 86 ww. ustawy o ochronie przyrody nie pobiera się opłat w razie wyrażenia zgody na usunięcie drzew wówczas, gdy drzewa zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych oraz gdy drzewa obumarły albo też nie rokują szansy na przeżycie z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości. Konieczność usunięcia drzew w związku z istnieniem wskazanego zagrożenia została wykazana w postępowaniu. Nie zachodzi też przesłanka z art. 156 ( 1 pkt 4 kpa, bowiem zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody zezwolenie na usunięcie drzew z nieruchomości wydaje się na wniosek posiadacza nieruchomości zaś gdy posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem, potrzebna jest dodatkowo zgoda właściciela, legitymację do złożenia wniosku miała więc w sprawie Gmina J. zarówno jako posiadacz jak i właściciel nieruchomości. Za posiadacza nie można uznać J. Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sp. z o.o. bowiem z art. 336 Kc posiadaczem rzeczy jest ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel, jak i ten, kto jest użytkownikiem, zastawnikiem, najemcą, dzierżawcą lub mającym inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą. Wprawdzie spółka może zarządzać nieruchomością w imieniu Gminy J., to jest utrzymywać porządek, pobierać stosowne opłaty i prowadzić właściwą ewidencję oraz dokumentację, jednakże działa w tym zakresie na podstawie umowy o zarządzaniu w imieniu i na rzecz właściciela nieruchomości. Nie chodzi przy tym o trwały zarząd w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, lecz raczej o umowę o świadczenie usług w myśl art. 750 kc a więc spółka jest tylko dzierżycielem w rozumieniu art. 338 kc.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp