Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. II OSK 2194/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędzia del. NSA Janina Kosowska Protokolant Daniel Zdzieszyński po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w Białymstoku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 19 lipca 2010 r. sygn. akt II SA/Bk 380/10 w sprawie ze skargi Prokuratury Rejonowej Białystok-Południe w Białymstoku na uchwałę Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie akceptacji Programu restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego imienia J. Śniadeckiego w Białymstoku oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy Białystok-Południe w Białymstoku złożył do sądu administracyjnego skargę na uchwałę Zarządu Województwa Podlaskiego z [...] listopada 2009 r. nr [...] w sprawie akceptacji "Programu restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku". Kwestionowanej uchwale zarzucono niezgodność z prawem, a mianowicie z art. 68 ust. 3 Konstytucji RP oraz art. 43 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Wskazując na powyższe naruszenia skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały. W uzasadnieniu skargi wywiedziono, że przedmiotowa uchwała inicjuje i zmierza bezpośrednio do likwidacji Oddziału Chirurgii, Ortopedii i Otolaryngologii Dziecięcej oraz Wojewódzkiej Przychodni Chirurgii Dziecięcej, a zatwierdzony tą uchwałą, zakładający ich likwidację Program Restrukturyzacji nie zawiera zapisów gwarantujących w sposób realny ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych. Nadto, zdaniem skarżącego, likwidacja Oddziału i Poradni znacznie ogranicza dostępność świadczeń zdrowotnych, warunków ich udzielania jak i ich jakości. Skarżący podniósł, że w przypadku zdarzeń losowych (wypadków masowych, katastrof, zakażeń wewnątrzoddziałowych), jeden ośrodek - UDSK w Białymstoku - nie jest w stanie zapewnić opieki dzieciom w większości obszaru województwa podlaskiego. Likwidacja przedmiotowego oddziału uniemożliwi również kontynuację leczenia i kontrolę pooperacyjną pacjentów operowanych w tym oddziale, powodując tym samym ograniczenie prawa pacjenta do wyboru lekarza i szpitala, w którym może być leczony Dodatkowo na rozprawie w dniu 15 lipca 2010 r. skarżący zarzucił naruszenie:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty