Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606642)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88721)
      • Rachunkowość firm (3821)
      • Ubezpieczenia (35822)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    24.08.2010

    Wyrok w sprawie wycinki drzew na obszarze Natura 2000 - Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. II OSK 1300/09

    Decyzje administracyjne dotyczące wycinki drzew na obszarach Natura 2000 muszą być poprzedzone ocenią oddziaływania na środowisko zgodnie z właściwymi przepisami, a wszelkie powiązane inwestycje powinny być analizowane łącznie.

    Teza od Redakcji

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie sędzia NSA Jerzy Bujko sędzia NSA Jerzy Stankowski (spr.) Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 maja 2009 r. sygn. akt II SA/Po 968/08 w sprawie ze skargi Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Wielkopolski na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej usunięcia drzew oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 19.05.2009 r. sygn. II SA/Po 968/08 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...].09.2008 r. nr [...] oraz decyzję z dnia [...].07.2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej usunięcia drzew.

    Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy:

    Wnioskiem z dnia 20.06.2007r. Polski [...] Okręg Wielkopolski wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji Burmistrza Sierakowa z dnia [...].01.2007r. [...] r. zezwalającej na wycinkę 185 drzew, wydanej z rażącym naruszeniem prawa. Nadto domagano się naliczenia administracyjnych kar za wycięcie drzew "bez zezwolenia". Z uzasadnienia wniosku wynikało, że drzewa które wycięto na podstawie wskazanej decyzji rosły na obszarze Natura 2000 ustanowionym na podstawie ustawy z 16.04.2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2004r., Nr 92, poz. 880 ze zm.). Zgodnie z art. 33 plan lub projekt przedsięwzięcia o potencjalnym bezpośrednim lub pośrednim wpływie na stan obszaru Natura 2000, podlega ocenie dokonywanej na podstawie tytułu 1 działu VI ustawy z dnia 27.04.2001r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ), pod względem ewentualnych skutków planu lub przedsięwzięcia w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 09.11. 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r., Nr 257, poz. 2573), sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać między innymi drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej. Szczegółowymi uwarunkowaniami, związanymi z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko są między innymi walory przyrodnicze i krajobrazowe, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk objętych ochroną w tym obszary sieci Natura 2000. W takim przypadku niezbędne jest zasięgnięcie opinii Wojewody. Ten etap postępowania został pominięty. Zgodnie ze wskazanymi przepisami dla inwestycji planowanej na obszarze Natura 2000 powinien być rozpatrywany wariant alternatywny, co również pominięto.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 184
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.