22.10.2010

Wyrok NSA z dnia 22 października 2010 r., sygn. I OSK 649/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Borowiec del. WSA Marian Wolanin Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska po rozpoznaniu w dniu 22 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. sygn. akt II SA/Wa 915/09 w sprawie ze skargi M. J. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany rozkazu personalnego w sprawie zwolnienia ze służby w Policji oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 listopada 2009 r., sygn. akt II SA/Wa 915/09 oddalił skargę M. J. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany rozkazu personalnego w sprawie zwolnienia ze służby w Policji.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach prawnych i faktycznych sprawy.

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. Komendant Główny Policji utrzymał w mocy decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie z dnia [...] grudnia 2008 r. w przedmiocie odmowy zmiany rozkazu personalnego Komendanta Miejskiego Policji w Nowym Sączu z dnia [...] kwietnia 2007 r. w części dotyczącej podstawy zwolnienia ze służby w Policji. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, Komendant Główny Policji wskazał, że podinspektor M. J. w dniu 2 kwietnia 2007 r. zwrócił się z prośbą do swego przełożonego w sprawach o zwolnienie go ze służby w Policji. Komendant Miejski Policji w Nowym Sączu, uwzględniając ten wniosek, rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2007 nr [...], wydanym na podstawie art.41 ust.1 pkt.3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r o Policji (Dz.U. z 2007 r., Nr 43 poz. 277 ze zm.- dalej powoływanej jako ustawa o Policji), zwolnił M. J. ze służby w Policji z dniem 15 maja 2007 r. Następnie dnia 22 września 2008 r M. J. wystąpił do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie o zmianę, w trybie art. 155 k.p.a., rozkazu personalnego Komendanta Miejskiego Policji w Nowym Sączu w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia go ze służby w Policji. Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego Komendant Wojewódzki Policji w Krakowie odmówił żądanej zmiany powyższego rozkazu personalnego z dnia [...] kwietnia 2007 nr [...]. W ocenie Komendanta Głównego Policji decyzja Komendanta Wojewódzki Policji w Krakowie z dnia [...] grudnia 2008 prawa nie narusza. Organ odwoławczy podkreślił przy tym, że w myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy policjanta zwalnia się ze służby w przypadku orzeczenia trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską. Warunkiem rozwiązania stosunku służbowego na tej podstawie jest istnienie prawomocnego orzeczenia komisji lekarskiej o uznaniu policjanta za niezdolnego do służby. W przedmiotowej sprawie bezspornym jest, że orzeczeniem z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] Wojewódzka Komisja Lekarska nr [...] MSWiA w Krakowie uznała M. J. za całkowicie niezdolnego do służby w Policji, zaliczając go jednocześnie do trzeciej grupy inwalidzkiej oraz stwierdzając, że inwalidztwo istnieje od dnia 15 maja 2007 r. Zasadność tego orzeczenia została potwierdzona przez Okręgową Komisję Lekarską MSWiA w Krakowie, do której M. J. złożył odwołanie. Skoro zatem orzeczenie o stanie zdrowia Marka Jurczaka zostało wydane w okresie, gdy nie był już policjantem, to nie mogło ono stanowić podstawy rozwiązania z nim stosunku służbowego. Komendanta Głównego Policji dodał również, że materialnoprawną podstawę decyzji Komendanta Miejskiego Policji w Nowym Sączu z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr [...] stanowił art. 41 ust. 3 ustawy o Policji, zgodnie z którym policjanta zwalnia się ze służby w terminie do 3 miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby. Oznacza to, że przypadku złożenia przez policjanta wniosku o zwolnienie ze służby, obowiązkiem organu jest wydanie decyzji w przedmiocie zwolnienia policjanta, nie później niż w terminie do 3 miesięcy od daty złożenia wniosku. Ustawa o Policji nie reguluje problematyki oceny skuteczności oświadczeń woli składanych w toku postępowania o zwolnienie ze służby. W tym zakresie należy wiec stosować przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r., Nr 16 poz. 93 ze zm.- dalej powoływana jako k.c.). Zgodnie z art. 61 § 1 k.c. oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Zaś odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. Z analizy akt przedmiotowej sprawy wynika, że próbę wycofania swojego oświadczenia z dnia 2 kwietnia 2007 r. skarżący podjął dopiero w dniu 22 września 2008 r., czyli już po wydaniu decyzji o rozwiązaniu z nim stosunku służbowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne