14.07.2010

Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2010 r., sygn. II OSK 1087/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Borkowska Sędziowie Sędzia NSA Bożena Walentynowicz (spr.) Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Protokolant Dominika Sasin - Knothe po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. P. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2009 r. sygn. akt VI SA/Wa 2387/08 w sprawie ze skargi Z. P. T. na decyzję Komendanta Głównego Policji z [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Komendanta Głównego Policji na rzecz Z. P. T. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. .

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 lutego 2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 2387/08, oddalił skargę Z. P. T. na decyzję Komendanta Głównego Policji z [...] września 2008 r., nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską.

Z akt sprawy wynika, że decyzją z [...] sierpnia 2008 r. Komendant Wojewódzki Policji w B. cofnął Z. T. pozwolenie na broń myśliwską. Wojewódzki Komendant Policji w uzasadnieniu swojej decyzji podał, że wobec prawomocności wyroku Sądu Rejonowego w Białymstoku, którym skarżący został uznany winnym popełnienia czynu z art. 178a § 1 k.k. oraz w świetle przepisu art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (tekst jednolity Dz. U. 2004 r. Nr 52, poz. 525 ze zm.), dalej u.b.a., obowiązany był cofnąć skarżącemu pozwolenie na broń myśliwską, gdyż należy on do kręgu osób wymienionych w art. 15 ust. 1 pkt 6 u.b.a., tj. co do których istnieje uzasadniona obawa, że mogą użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Organ przyjął, że osoby prowadzące pojazdy mechaniczne w ruchu drogowym pod wpływem alkoholu nie dają rękojmi posiadania i używania broni zgodnie z interesem bezpieczeństwa i porządku publicznego. Komendant podał przy tym, że skarżący w latach 2004-2007 był ukarany czterema mandatami karnymi za wykroczenia w ruchu drogowym, co w jego przekonaniu stanowi dodatkową okoliczność potwierdzającą nieprzestrzeganie przez skarżącego przepisów prawa. Jednocześnie organ I instancji podkreślił, że pozytywne opinie o skarżącym: w miejscu zamieszkania; w Kole Łowieckim, do którego należy; jak również fakt, przechowywania broni zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz to, że w czasie popełnienia przestępstwa skarżący nie miał przy sobie broni nie podważają ustaleń wyroku. Stąd organ I instancji uznał, że stan faktyczny sprawy oraz cel poszanowania idei porządku publicznego w pełni pozwalał na cofnięcie pozwolenia w oparciu o ww. przepisy u.b.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty