Postanowienie NSA z dnia 15 grudnia 2010 r., sygn. II GSK 13/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędzia del. WSA Dorota Chobian (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 16 października 2009 r. sygn. akt V SA/Wa 785/09 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi Gminy K. na postanowienie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania od żądania zwrotu środków z budżetu Unii Europejskiej wykorzystanych bez zachowania odpowiednich procedur postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w W.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 16 października 2009r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. odrzucił skargę Gminy K. na postanowienie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia [...] marca 2009r. w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania.
Postanowienie to zostało wydane na tle następujących okoliczności.
Na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 25 listopada 2005r. Gmina K. realizowała projekt "Uzbrojenie terenu dla potrzeb budowy Centrum Edukacyjno - Turystyczno - Sportowego w K.". W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Wojewodę D. - będącego instytucją pośredniczącą - część poniesionych wydatków zostało uznanych za niekwalifikowane ze względu na ich wydatkowanie bez zachowania odpowiednich procedur. W oparciu o wynik kontroli Wojewoda skierował do beneficjenta pismo z dnia 8 grudnia 2008r. nr [...] z żądaniem zwrotów środków nienależnie pobranych. W odpowiedzi Gmina K., uznając to pismo za decyzję administracyjną, zażądała jej uzupełnienia. Pismem z 20 stycznia 2009r. Wojewoda poinformował beneficjenta, iż pismo z 8 grudnia 2008r. nie jest decyzją administracyjną i odmówił jego uzupełnienia. W dniu 5 stycznia 2009r. Gmina K. złożyła odwołanie od pisma z dnia 8 grudnia 2008r., określonego przez nią odwołaniem (Sąd I instancji w uzasadnieniu swojego postanowienia błędnie wskazał, że odwołanie zostało złożone od pisma Wojewody z dnia 20 stycznia 2009r.), które zostało przekazane przez instytucję pośredniczącą do instytucji zarządzającej - Ministra Rozwoju Regionalnego. Postanowieniem z dnia [...] marca 2009r. organ ten na podstawie art. 134 kpa stwierdził niedopuszczalność złożonego przez stronę odwołania z uwagi na brak przedmiotu zaskarżenia. Podniósł, iż przepis stanowiący, że w przypadku wykorzystania środków unijnych, a także pozostałych środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych i projektów realizowanych w ramach programów niezgodnie z przeznaczeniem lub procedurami, bądź pobrania ich w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości, właściwa instytucja zobligowana jest do wydania decyzji określającej kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, został wprowadzony jako art. 211 do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn zm., dalej "u.f.p") na mocy nowelizacji ustawą z dnia 8 grudnia 2006r. o zmianie u.f.p oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249 póz 1832). Przepis przejściowy tej ustawy zawarty w jej art. 20 stanowi, iż w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych w brzmieniu sprzed nowelizacji za wyjątkiem przepisów wskazanych wprost w ww. art. 20. Przepisy dotyczące sposobu wydatkowania środków unijnych zawarte są przede wszystkim w dziale V u.f.p. sprzed nowelizacji. Minister podkreślił, że zamieszczony w tym dziale art. 205 ust 1 i 2 określa zarówno rodzaj uchybień jak i rodzaj sankcji za te uchybienia. Ani przepis art. 205, ani też żaden inny zamieszczony w dziale V u.f.p. sprzed nowelizacji nie określa obowiązku wydania decyzji w przypadku zaistnienia którejkolwiek z okoliczności wymienionych w art. 205 ust. 1, w przeciwieństwie do obecnie obowiązującego art. 211 ust. 4 u.f.p., jak też w odróżnieniu od art. 146 tej samej ustawy sprzed nowelizacji, który nakazuje wydać taką decyzję, w przypadku jeśli zajdą przesłanki w nim określone, w odniesieniu do środków dotacji z budżetu państwa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty