Postanowienie NSA z dnia 14 października 2010 r., sygn. II GSK 1198/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący : sędzia NSA Magdalena Bosakirska po rozpoznaniu w dniu 14 października 2010 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. I. Sp. z o.o. w W. Z. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 2 września 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 1910/10 w sprawie ze skargi D. I. Sp. z o.o. w W. Z. na informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] lipca 2010 r., nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie
Uzasadnienie
I
Objętym skarga kasacyjną postanowieniem z dnia 2 września 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 1910/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. pozostawił bez rozpatrzenia skargę D.I. Sp. z o.o. w W. Z. na informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] lipca 2010 r. Nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej.
W uzasadnieniu sąd pierwszej instancji powołał art. 30c ust. 5 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju(tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którym, wniesienie skargi niekompletnej powoduje pozostawienie jej bez rozpatrzenia. Jak wskazał sąd pierwszej instancji, w niniejszej sprawie strona skarżąca wniosła skargę nie dołączając wraz ze skargą wniosku o dofinansowanie, co było obowiązkiem strony. Jednocześnie skarga nie została opłacona należną opłatą sądową w wysokości 200 zł. Tryb skłaniania skargi do sądu administracyjnego, przewidziany w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jest trybem szczególnym. Jednym z odstępstw od ogólnych zasad jest pominięcie przy składaniu skargi organu administracyjnego i wniesienie skargi przez stronę skarżącą bezpośrednio do sądu, a nie za pośrednictwem organu. Stosownie do treści art. 30c ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, skarga wnoszona jest przez wnioskodawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 30b ust. 4, bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego wraz z kompletną dokumentacją w sprawie, obejmującą wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu, kopie wniesionych środków odwoławczych oraz informacji, o której mowa w art. 30b ust. 4. Braku dokumentacji, o której mowa w art. 30c ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, nie można utożsamiać z brakami formalnymi skargi, podlegającymi uzupełnieniu na wezwanie sądu. Sąd pierwszej instancji wskazał, że dokonał analizy pouczenia zawartego w zaskarżonym piśmie z [...] lipca 2010 r., które uznał za niewystarczające, bowiem nie znalazła się w nim informacja o obowiązku złożenia wraz ze skargą kompletnej dokumentacji w sprawie oraz o obowiązku opłacenia skargi w terminie 14 dni do jej wniesienia. Jednakże, mając na uwadze rozróżnienie pojęcia "braków formalnych" skargi podlegających uzupełnieniu na wezwanie oraz pojęcia "kompletności skargi", jak również i to, że kwestia kompletności skargi oraz skutków braku tej kompletności została kompleksowo uregulowana w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w ocenie sądu pierwszej instancji brak było podstaw do zastosowania art. 49 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. - dalej: p.p.s.a.), tj. wezwania skarżącej strony do nadesłania brakującego wniosku o dofinansowanie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty