05.11.2010

Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2010 r., sygn. II GSK 1208/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. W.-K. A. B. Spółki z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 lipca 2010 r. sygn. akt V SA/Wa 1333/10 w sprawie ze skargi P. W.-K. A. B. Spółki z o.o. w B. na informację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. W.-K. A. B. Spółki z o.o. w B. na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 14 lipca 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 1333/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. W.-K. A. B. Sp. z o.o. w B. na informację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia [...] maja 2010 r., nr [...], w przedmiocie odrzucenia wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej. Wskazana informacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej jako: NFOŚiGW) z dnia [...] maja 2010 r. została wydana po ponownej ocenie wniosku skarżącej spółki o dofinansowanie projektu, która nastąpiła wskutek uwzględnienia przez Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo z dnia [...] kwietnia 2010 r.) odwołania strony od negatywnego rozpatrzenia przez NFOŚiGW (pismo z dnia [...] lutego 2010 r.) jej protestu od pierwszej informacji (pismo z dnia [...] stycznia 2010 r.) o odrzuceniu wniosku o dofinansowanie projektu.

Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów administracji, które stwierdziły, że w dniu 30 listopada 2009 r. skarżąca spółka skierowała do NFOŚiGW (pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej II-ego stopnia) wniosek o dofinansowanie projektu po nazwą "Rozwój infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej gmin ościennych miasta B." ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, priorytet I - Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 - Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tyś. RLM. Instytucja Pośrednicząca II-ego stopnia poinformowała wnioskodawcę o odrzuceniu wspomnianego wniosku ze względu na niespełnienie kryterium formalnego nr 14 "Gotowość techniczna projektu do realizacji", wskazanego w dokumencie "Kryteria wyboru projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko". Zgodnie z tym kryterium sprawdzeniu podlega gotowość techniczna projektu do realizacji, w tym zgodność projektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - z decyzjami lokalizacyjnymi. NFOŚiGW stwierdził, że treść wniosku z załącznikami nie pozwoliła określić, czy kryterium nr 14 zostało spełnione, skoro w rozdziale 6.3.3. Studium Wykonalności zapisano, że "dla obszarów nie objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego konieczne będzie wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego", zaś w załączniku nr 6 ("Wykaz prawomocnych decyzji lokalizacyjnych") brak było kilku miejscowości wskazanych jako te, na których terenie będzie realizowane dane przedsięwzięcie. Zdaniem NFOŚiGW, skarżąca nie wykazała należytej staranności, bowiem nie wystąpiła do organów administracji publicznej odpowiednio wcześniej (to jest przed datą zakończenia składania wniosków - 30 listopada 2009 r.) z wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnych, przy czym wymóg owego "odpowiednio wcześniejszego" wystąpienia wynikał z pkt 31 Regulaminu konkursu Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Oś Priorytetowa I Gospodarka wodno-ściekowa, Działanie LI. Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (dalej zwany: Regulaminem konkursu) i pkt 115A Organizacji Systemu Oceny i Wyboru Projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dalej zwany: Systemem oceny projektów). Oceny tej nie zmieniała okoliczność, że w toku ponownej oceny wniosku skarżąca - na wezwanie NFOŚIGW - uzupełniła złożony wniosek o decyzje lokalizacyjne, bowiem decyzje te zostały wydane po dniu zakończenia składania wniosków.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp