07.10.2010

Postanowienie NSA z dnia 7 października 2010 r., sygn. II FSK 913/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Kołtan, po rozpoznaniu w dniu 7 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1128/08 w sprawie ze skargi B. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia 23 czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w opłacie skarbowej od niewykorzystanych blankietów wekslowych postanawia: poinformować Ministra Finansów o nieprawidłowościach związanych ze zniesieniem z dniem 1 stycznia 2007 r. obowiązku w opłacie skarbowej od weksli oraz brakiem rozwiązań prawnych umożliwiających zwrot nabywcom wydatków poniesionych na zakup przed tą datą urzędowych blankietów weksli

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 7 października 2010 r. sygn. akt II FSK 913/09 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną B. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1128/08 oddalającego skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia 23 czerwca 2008 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłacie skarbowej od niewykorzystanych urzędowych blankietów wekslowych.

Z istotnych ustaleń faktycznych przyjętych za podstawę wyroku wynikało, że B. S.A. w okresie od czerwca do września 2006 r. nabył 8.240 sztuk urzędowych blankietów wekslowych na łączną kwotę 748.800 zł. Do 31 grudnia 2006 r. Bank wykorzystał blankiety na kwotę 242.849 zł. Pozostała kwota 505.951 zł zakupionych urzędowych blankietów wekslowych po dniu 1 stycznia 2007 r. nie mogła zostać wykorzystana z uwagi na to, że obowiązujące od tej daty nowe regulacje w zakresie opłaty skarbowej nie przewidywały opłaty skarbowej od weksli. W ocenie Banku kwota wydatkowana na nabycie urzędowych blankietów wekslowych, których nie można wykorzystać po dniu 1 stycznia 2007 r. stanowiła nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 i art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Tej oceny nie podzieliły organy podatkowe obu instancji odmawiając na wniosek Banku stwierdzenia nadpłaty w opłacie skarbowej. Wydane decyzje za odpowiadające prawu uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalając skargę B. S.A. na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Również w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego skargę kasacyjną od tego wyroku wydatki poniesione przez Bank na nabycie urzędowych blankietów wekslowych przed dniem 1 stycznia 2007 r. i nie wykorzystanych przed tym dniem nie stanowiły nadpłaty w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej w związku z przepisami obowiązującej w tym czasie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp