Wyrok NSA z dnia 30 września 2010 r., sygn. I FSK 1595/09
Nie jest zgodny z zapisami Dyrektywy będący przedmiotem rozważań art. 88 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u. stanowiący, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeśli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W myśl bowiem art. 176 Dyrektywy 2006/112 ograniczeniu prawa do odliczenia mogły podlegać jedynie te wydatki, które nie były ściśle związane z działalnością gospodarczą, takie jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub reprezentację.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA del. Ewa Rojek (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 30 września 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 35/09 w sprawie ze skargi Fabryki A. H. Spółka z o. o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 września 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
1.1 Zaskarżonym wyrokiem z dnia 4 czerwca 2009r., sygn. akt I SA/Po 35/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu skargi F.A. H.Spółka z o.o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 września 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług uchylił zaskarżoną interpretację.
1.2 Sąd administracyjny I instancji podał następujący stan faktyczny. Spółka zajmuje się produkcją oraz handlem armaturą przemysłową. Działania w zakresie promocji i reklamy, niezbędne aby funkcjonować na rynku, koncentrują się w znacznej mierze na nawiązywaniu i utrzymywaniu bezpośrednich, dobrych kontaktów z potencjalnymi i obecnymi klientami. Wnioskodawca kupuje między innymi towary, które następnie przekazywane są klientom w celu nawiązania lub podtrzymania dobrej współpracy (upominki, gadżety reklamowe, nie będące prezentami o małej wartości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług). W związku z promocją firmy i jej wyrobów oraz w celu przywiązania do siebie klientów, spółka organizuje także zawody bowlingowe, w których udział biorą drużyny reprezentujące firmy klientów. Nagrodą główną w tych konkursach jest wybrany przez zainteresowanego produkt, który ma w swojej ofercie sprzedażowej. Organizacją takich zawodów zajmuje się wynajęta firma zewnętrzna, która następnie wystawia spółce faktury za usługę organizacji zawodów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty