29.06.2010 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2010 r., sygn. II FSK 724/09

Nieodzownym elementem prawidłowo sporządzonej skargi kasacyjnej jest nie tylko sformułowanie podstaw kasacyjnych, ale również ich uzasadnienie. Istotą wnoszonego środka zaskarżenia jest podniesienie zarzutów w stosunku do orzeczenia zapadłego w toku postępowania przed sądem administracyjnym.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędziowie: NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, WSA del. Jolanta Sokołowska (sprawozdawca), Protokolant: Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Kopalni "K." S.A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 21 stycznia 2009 r. sygn. akt I SA/Op 363/08 w sprawie ze skargi Kopalni "K." S.A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 15 maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji określającej zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2007 r. i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 stycznia 2008r., sygn. akt I SA/Op 363/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, oddalił skargę Kopalni "K." S.A. (dalej zwana "Spółką") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 15 maja 2008r. w przedmiocie uchylenia decyzji określającej zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2007r i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco. Wójt Gminy B. decyzją z dnia 28 września 2007 r. określił Kopalni "K." S.A. z siedzibą w K. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2007 r. w kwocie 2.629.886 zł. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O., po rozpatrzeniu odwołania Spółki, uchyliło zaskarżoną decyzje w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego w znacznej części.

W uzasadnieniu Kolegium wyjaśniło, że kwestią sporną w sprawie była powierzchnia wyeksploatowanych gruntów kopalni oraz sposób ich zakwalifikowania do jednej z kategorii przedmiotów opodatkowania przewidzianych w uchwale Rady Gminy B. z dnia 11 grudnia 2006 r., nr III/5/2006, a w konsekwencji zastosowanie właściwej stawki podatkowej. Kolegium podkreśliło, że Wójt nie prowadził żadnych czynności wyjaśniających w celu ustalenia podstaw opodatkowania budynków i budowli kopalni. Wymierzając podatek od nieruchomości w tym zakresie organ I instancji, przyjął wprost dane wynikające z kwestionowanej deklaracji i złożonych korekt. Powyższe, w ocenie organu odwoławczego, nie odpowiada wymogom postępowania przewidzianym przepisami prawa, co w konsekwencji poddaje w wątpliwość prawidłowość dokonanego wymiaru podatku od nieruchomości za 2007 r. Kolegium wskazało jednocześnie, że organ podatkowy prowadząc postępowanie podatkowe w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w odniesieniu do gruntu jest związany danymi wynikającymi z ewidencji gruntów i budynków. Tymczasem organ I instancji ustalając podstawę opodatkowania gruntów, będących w posiadaniu kopalni w 2007 r., oparł się na ekspertyzie biegłego geodety, a w aktach sprawy brak było wypisu z ww. ewidencji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne