22.06.2009

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2009 r., sygn. II OSK 1021/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Borkowska Sędziowie: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędzia WSA del. Grzegorz Czerwiński Protokolant Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 1808/07 w sprawie ze skargi P. D. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie przywrócenia zabytku do stanu poprzedniego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. D. na rzecz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Wa 1808/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. D. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] lipca 2007 r. nr DOZ-EJ-500-47d/07[4367] w przedmiocie przywrócenia zabytku do stanu poprzedniego.

W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy. Decyzją z dnia [...] marca 2007 roku Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit.b i c. art. 7 pkt 1, art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia [...] lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.) nakazał P. D. przywrócenie zabytku tzw. "[...]" przy ul. [...] w Szczecinie do poprzedniego stanu poprzez wykonanie robót polegających na usunięciu z elewacji bocznej baszty napisu o treści: "[...]" złożonego z podświetlanych liter wykonanych z blachy aluminiowej, montowanych na stelażu przymocowanym do elewacji oraz zabezpieczeniu miejsc po kołkach rozporowych, mocujących stelaż do elewacji oraz zabezpieczenia miejsc po kablach zasilających oświetlenie napisu - w terminie 7 dni od dnia otrzymania decyzji organu I instancji. Wobec złożonego odwołania, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego decyzją z dnia [...] lipca 2007 r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję w części nakazującej usunięcia zamontowanego na zabytku napisu oraz uchylił tę decyzję w części dotyczącej terminu usunięcia napisu i ustalił nowy termin zakończenia tych czynności - 7 dni od otrzymania decyzji organu II instancji. W uzasadnieniu organ podniósł, iż "[...]" przy ul. [...] w Szczecinie wpisana jest do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie z dnia [...] czerwca 1954 roku pod nr [...]. W trakcie przeprowadzonej w dniu 27 lutego 2007 roku przez pracownika Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Szczecinie kontroli ww. obiektu zabytkowego stwierdzono, że na północnej stronie baszty zamontowano bez pozwolenia napis reklamowy firmy prowadzącej działalność w obiekcie, składający się z liter wykonanych z blachy perforowanej, podświetlonej neonowymi lampami. Przepis art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia [...] lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami stanowi, iż w przypadku gdy bez wymaganego pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków lub w sposób odbiegający od zakresu i warunków określonych w pozwoleniu wykonano przy zabytku wpisanym do rejestru prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane, badania konserwatorskie, architektoniczne lub podjęto inne działania, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 6-8 i 10-12, wojewódzki konserwator zabytków wydaje decyzję nakazującą przywrócenie zabytku do poprzedniego stanu lub uporządkowanie terenu, określając termin wykonania tych czynności. Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków, organ ochrony zabytków, działając w trybie nadzoru konserwatorskiego wydał zaskarżona decyzję, uznając, że wykonany napis reklamowy w sposób negatywny wpłynął na zmianę wyglądu zabytku wpisanego do rejestru. Zainstalowany na elewacji gotyckiego muru napis reklamowy poprzez swoją skalę, kompozycję, barwę kontrastującą z licem ceglanej elewacji, drastycznie ingeruje w architektoniczną formę obiektu, zacierając jego historyczny charakter. Organ wskazał również, iż przepisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie przewidują procedury zalegalizowania samowolnie wykonanej reklamy na obiekcie zabytkowym, o co strona wystąpiła we wniosku z dnia 15 marca 2007 roku. Wniosek ten zatem, niezależnie od obecnie prowadzonego w trybie nadzoru postępowania administracyjnego, powinien zostać rozpatrzony przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty