26.06.2009

Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. I OSK 946/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędziowie NSA: Jolanta Rajewska (spr.) Jolanta Sikorska Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej "[...]" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 29/08 w sprawie ze skargi "[...]" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie wywłaszczenia nieruchomości i ustalenia odszkodowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 marca 2008r I SA/Wa 29/08 oddalił skargę "[...]" Sp. z o.o. we W. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie wywłaszczenia nieruchomości i odszkodowania.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.

Wojewoda Dolnośląski decyzją z dnia [...] marca 2007 r. nr [...], sprostowaną postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2007 r., orzekł o wywłaszczeniu na cele budowy pasa drogowego autostrady płatnej A-8 części nieruchomości stanowiącej własność "[...]" Sp. z o.o., położonej w gm. K., obręb B. W., oznaczonej jako działki nr [...]o pow. 0,3320 ha, nr [...] o pow. 0,2662 ha i nr [...] o pow. 0,0611 ha oraz ustalił odszkodowanie z tytułu wywłaszczenia w wysokości 254 292 zł.

Minister Budownictwa decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...], po rozpoznaniu odwołania spółki "[...]", powyższą decyzję utrzymał w mocy. W uzasadnieniu wskazał, iż przedmiotowa nieruchomość objęta jest decyzją Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2003 r. nr [...], utrzymaną w mocy decyzją Ministra Infrastruktury z dnia [...] sierpnia 2003 r. nr [...] o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej A-8 dla odcinka Obwodnicy Wrocławia w województwie dolnośląskim, m.in. w Gminie K., obręb B. W. Wskazane działki zostały wydzielone na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie decyzji Wójta Gminy Kobierzyce z dnia 13, 10 i 28 kwietnia 2006 r. o zatwierdzeniu podziału nieruchomości objętych lokalizacją autostrady. Następnie na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Wojewoda Dolnośląski wszczął w dniu 6 listopada 2006 r. postępowanie wywłaszczeniowe z uwagi na nieuwzględnienie przez Spółkę oferty nabycia nieruchomości (pismo z dnia 31 maja 2006 r, doręczone stronie w dniu 8 czerwca 2006 r..) oraz bezskuteczny upływ wyznaczonego przez organ terminu do zawarcia umowy sprzedaży tej nieruchomości. Wszczęcie postępowania i wywłaszczenie nieruchomości było zatem prawidłowe. Zdaniem Ministra brak jest też podstaw do zakwestionowania ustalonego przez Wojewodę Dolnośląskiego odszkodowania. Podstawą ustalenia tego odszkodowania była wartość nieruchomości określona przez biegłego rzeczoznawcę. Wycena nieruchomości została zaś dokonana przez rzeczoznawcę zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami i ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. Nr 207, poz. 2109 ze zm.), zwłaszcza jego § 36 ust. 1 i ust. 2. Organ I instancji dokonał oceny operatu opracowanego przez rzeczoznawcę i prawidłowo, nie dopatrując się w nim błędów, na jego podstawie oparł wartość ustalonego odszkodowania. Natomiast Spółka nie wykazała, że wartość wywłaszczanej nieruchomości może być odmienna, gdyż nie przedłożyła operatu szacunkowego zamówionego i sporządzonego na własny wniosek. Subiektywne przekonanie strony, iż wskazana w operacie cena za wywłaszczoną nieruchomość jest zbyt niska nie świadczy jeszcze o wadliwości dokonanej wyceny. Przepisy rozporządzenia pozwalają bowiem przy dokonaniu wyceny na uwzględnienie jedynie transakcji gruntami wykupionymi pod budowę dróg publicznych. Ponadto odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość przysługuje za utratę wartości gruntu i jego części składowych, czyli damnum emergens, a nie obejmuje utraconych korzyści. Ogólną zasadą odpowiedzialności odszkodowawczej za wywłaszczoną nieruchomość jest obowiązek naprawienia szkody w granicach strat poniesionych przez wywłaszczonego czyli rzeczywistego uszczerbku majątkowego. Planowana dopiero zmiana przeznaczenia nieruchomości i projektowane zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie dają zatem podstaw do ustalenia na rzecz strony odszkodowania za utracone korzyści. Obowiązek odszkodowania nie dotyczy bowiem korzyści, które wywłaszczony mógłby osiągnąć, gdyby nie nastąpiło wywłaszczenie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty