Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    03.03.2009 Kadry i płace

    Wyrok NSA z dnia 3 marca 2009 r., sygn. I OSK 1205/08

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska Sędziowie NSA Anna Lech NSA Paweł Miładowski (spr.) Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Mińsk Mazowiecki od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 379/08 w sprawie ze skargi Gminy Mińsk Mazowiecki na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wójt Gminy Mińsk Mazowiecki zarządzeniem nr [...] z dnia [...] listopada 2007r. unieważnił przeprowadzony w dniu [...] czerwca 2007r. konkurs na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół w S. Przyczyną unieważnienia konkursu były zdaniem organu nieprawidłowości zaistniałe w postępowaniu konkursowym - dotyczące właściwej reprezentacji związkowej - które mogły wpłynąć na jego wynik. Wójt Gminy podniósł w uzasadnieniu wydanego zarządzenia, że przepis art. 36a ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, ze zm., dalej: u.s.o.) nakłada na organ prowadzący szkołę obowiązek powołania komisji konkursowej, w której skład wchodzi między innymi po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych. Wskazał również, że w skład komisji konkursowej został powołany jeden przedstawiciel organizacji związkowej w sytuacji, w której w konkursie brały udział dwie odrębne szkoły: Szkoła Podstawowa w S. i Gimnazjum w S. Organ wykonawczy gminy uznał zatem, że dla legalności działań komisji niezbędne było uczestnictwo dwóch przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych, jako przedstawicieli dwóch zakładów pracy.

    Wojewoda Mazowiecki rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] stycznia 2008 r. stwierdził nieważność zarządzenia Wójta Gminy Mińsk Mazowiecki nr [...] unieważniającego przeprowadzony konkursu na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół w S. Z uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego wynika, że w ocenie organu nadzoru brak było podstaw do unieważnienia przedmiotowego konkursu, bowiem procedura dotycząca powołania komisji konkursowej przeprowadzona została prawidłowo. Korespondencja pomiędzy Wójtem Gminy Mińsk Mazowiecki, a Zarządem Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego (dalej: ZNP) w Mińsku Mazowieckim wynika, że Wójt pismem z dnia [...] marca 2007 r. zwrócił się do oddziału ZNP o oddelegowanie jednego kandydata do komisji konkursowej. W odpowiedzi na to pismo Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Mińsku Mazowieckim upoważnił jedną osobę do prac w komisji konkursowej powołanej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w S. Zarządzeniem z dnia [...] czerwca 2007 r. nr [...] Wójt Gminy Mińsk Mazowiecki powołał do składu komisji konkursowej jednego przedstawiciela Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zdaniem organu nadzoru zarzutu nieprawidłowej liczby przedstawicieli związków zawodowych, uczestniczących w komisji konkursowej, jest bezzasadny, bowiem przepis art. 36a ust. 5 u.s.o. określa w sposób wyczerpujący i sztywny skład komisji konkursowej, bez możliwości zmniejszania ani zwiększania liczby członków. Z treści art. 36a ust.5 pkt 3 u.s.o. wynika, że przedstawiciel związkowy reprezentuje w komisji konkursowej nie zakładową organizację związkową, lecz związek jako taki, bowiem ustawa nie dopuszcza, aby był on osobą zatrudnioną w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy. Osobę tę powinna wskazać właściwa władza statutowa związku zawodowego. Organ nadzoru uznał zatem, że Wójt kontrolowanym zarządzeniem o unieważnieniu konkursu w sposób istotny naruszył przepis art. 36a ust. 5 pkt 3 u.s.o. poprzez uznanie jednoosobowej reprezentacji organizacji związkowej za niewystarczającą.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Sporządzanie planu urlopów na 2025 r. – obowiązki pracodawcy
    • Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – obowiązki pracodawcy na przełomie roku
    • Zasady przyznawania prawa do trzynastki i jej wypłaty za 2024 r.
    • Uprawnienia organizacji związkowej w tworzeniu zfśs i wydatkowaniu jego środków
    • Do 10 lipca 2024 r. pracodawca powinien otrzymać informację o liczbie członków działającej u niego organizacji związkowej
    • USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Preambuła (uchylona)
    • USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych Art./§ 9
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2702/22
    Czytaj więcej
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2719/22
    Czytaj więcej
    09.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2025 r., sygn. I GSK 83/22
    Czytaj więcej
    16.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Nowosądeckiego w sprawie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I GSK 232/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w B. nie stanowi aktu prawa miejscowego – oddalenie skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 1463/24
    Czytaj więcej
    12.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. I GSK 227/24
    Czytaj więcej
    10.01.2025
    Dotacja oświatowa a wydatki na wynagrodzenie i promocję - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 1058/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Zakres wydatkowania dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 319/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 799/21
    Czytaj więcej
    28.11.2024
    Oszczędne wykorzystywanie środków z dotacji w przedszkolach niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1071/21
    Czytaj więcej
    06.11.2024
    Dotacje oświatowe dla domów wczasów dziecięcych w okresie wakacyjnym - Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1049/24
    Czytaj więcej
    26.09.2024
    Zmiana miejsca realizacji zadania publicznego a konieczność zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 26 września 2024 r., sygn. I GSK 1404/23
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. I GSK 668/24
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. III OSK 4753/21
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Niedopuszczalność finansowania budowy boiska z dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 661/24
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Dotacja oświatowa a długotrwała nieobecność dziecka - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 1360/23
    Czytaj więcej
    20.08.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 725/23
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie możliwości przyznania stypendium wyłącznie do uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej narusza zasadę równości wobec prawa- Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2221/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości określenia obligatoryjnego wzoru wniosku o stypendium jako załącznika do regulaminu przyznawania stypendiów - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2735/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1339/20
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania stypendiów do studentów dziennych narusza zasadę równości wobec prawa - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2456/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości uzależniania możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2288/22
    Czytaj więcej
    11.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2303/22
    Czytaj więcej
    05.04.2024
    Zwrot nienależnie uzyskanej subwencji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 105/24
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.