Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606507)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    10.03.2009 Ubezpieczenia

    Wyrok NSA z dnia 10 marca 2009 r., sygn. II OSK 1623/08

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant Andżelika Nycz po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu Kluczborskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 czerwca 2008 r., sygn. akt II SA/Op 77/08 w sprawie ze skargi H. F. na uchwałę Rady Powiatu Kluczborskiego z dnia [...] lipca 2005 r., nr [...] w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu Kluczborskiego na rzecz H. F. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z 27 czerwca 2008 r. sygn. akt II SA/Op 77/08, po rozpoznaniu przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Opolu sprawy ze skargi H. F. na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z [...] lipca 2005 r. nr [...] w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że w dniu [...] lipca 2005 r. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę [...] w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i, art. 40 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 36, art. 43 ust. 1 i art. 60 ust. 3 i 4b ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z 26 czerwca 2007 r. sygn. akt II SA/Op 98/08, po rozpoznaniu skargi H. F., przy udziale Prokuratora Okręgowego w Opolu, skargę oddalił. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd wywodził, że część zarzutów odnosiła się do uzyskania ochrony w zakresie, w jakim przepisy prawa takiej ochrony nie przewidują, a pozostałe zarzuty odnoszące się do braku realizacji gwarancji, jakich prawodawca udzielił mieszkańcom w sytuacji likwidacji zakładu świadczącego usługi medyczne są nieuzasadnione, ponieważ do naruszenia prawa w tym zakresie nie doszło. Jednocześnie Sąd uznał, że skarżącemu przysługuje ochrona prawna wynikająca z art. 60 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Przepis ten nie reguluje bowiem praw i obowiązków administracyjnych jednostki i dlatego, ani H. F., ani Prokurator nie mogą skutecznie podnosić argumentów zmierzających do kwestionowania legalności zabiegów organizacyjnych Rady Powiatu w Kluczborku, co do formy prawnej w jakiej nowy zakład zapewni sprawowanie opieki zdrowotnej nad ludnością, ani co do trybu w jakim przeprowadzono likwidację, czy też kompletności zaskarżonego aktu. Zdaniem Sądu, który powołał się na argumentację wyroku NSA z dnia 24 listopada 2006 r., sygn. akt II OSK 1274/06, z przepisu art. 68 Konstytucji RP, ani z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym, ani z przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej czy ustaw regulujących zasady finansowania świadczeń zdrowotnych nie można wyprowadzić interesu prawnego jednostki, co do form wykonywania zadań ochrony zdrowia przez powiat. Sąd nie stwierdził, by uchwała naruszała przepisy, skoro N ZOZ - Szpital Powiatowy działa w oparciu o umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ), z których wynika, że wszyscy ubezpieczeni mają zagwarantowane bezpłatne usługi lecznicze. Nowy zakład nie musi zapewniać realizacji usług zdrowotnych tożsamych z usługami dotychczas świadczonymi, o ile uszczuplenie to nie będzie miało charakteru istotnego ograniczenia, prowadzącego do braku możliwości realizacji prawa do ochrony zdrowia. Tymczasem zarzuty w tym zakresie nie zostały poparte żadnymi dowodami, że redukcja personelu i liczby łóżek, podyktowana zapewne oceną potrzeb zdrowotnych ludności na terenie powiatu, jak i rachunkiem ekonomicznym, spowodowała ograniczenie dostępności do świadczeń zdrowotnych. W § 2 uchwały, w ocenie Sądu, Rada Powiatu wskazała konkretny, funkcjonujący podmiot, który zapewnił udzielanie świadczeń zdrowotnych w sposób nieprzerwany wszystkim mieszkańcom powiatu, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości - bezpłatnie na podstawie § 2 umowy z dnia 21 stycznia 2004 r. pomiędzy NFZ z SP ZOZ w likwidacji. Sąd uznał pogląd skarżącego i Prokuratora za chybiony, że likwidacja SP ZOZ w Kluczborku i utworzenie N ZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku narusza przepis art. 68 ust. 2 Konstytucji RP, skoro przysługuje mu status zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i pozostaje w sferze opieki zdrowotnej publicznej, niezarobkowej, gdyż udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych NFZ, w oparciu o zawierane z tym Funduszem kontrakty. Za nieprawdziwe, uznał Sąd twierdzenie, iż mieszkańcy powiatu zostali pozbawieni równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. W przedstawionej sytuacji uchwała nie narusza interesu prawnego ani uprawnienia skarżącego, co uzasadnia z kolei stanowisko Sądu o braku legitymacji skargowej H. F., czego konsekwencją jest oddalenie skargi i brak możliwości zbadania pozostałych zarzutów strony skarżącej odnoszących się do naruszenia przepisów i wadliwości związanych z konsultacją.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • OPŁATA CUKROWA
    • W Sejmie - listopad 2025 r.
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Terminarz kadrowo-płacowy na 2026 r.
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 190
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    03.12.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 3 grudnia 2025 r., sygn. III FZ 556/25
    Czytaj więcej
    02.12.2025
    Postanowienie NSA z dnia 2 grudnia 2025 r., sygn. III OSK 2111/25
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2025 r., sygn. I FSK 1328/22
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2025 r., sygn. I FZ 196/25
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2025 r., sygn. I FZ 239/25
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2025 r., sygn. I FZ 231/25
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2025 r., sygn. I FZ 232/25
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 360/23
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1429/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1083/22
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. III OZ 644/25
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1442/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1467/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1426/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 2358/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1387/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1390/24
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2025 r., sygn. III FSK 581/24
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. I OSK 11/24
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. III OZ 629/25
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. I OSK 3108/23
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. I OSK 1528/22
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. I OZ 718/25
    Czytaj więcej
    25.11.2025
    Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. III OSK 112/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.